لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

انتقاد شدید ایران از اظهارات وزیر خارجه کانادا


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، به اظهارات وزیر امور خارجه کاتنادا واکنش داد.
(عکس: ایسنا)
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، به اظهارات وزیر امور خارجه کاتنادا واکنش داد. (عکس: ایسنا)

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز چهارشنبه از اظهارات وزير خارجه کانادا درباره وضعيت حقوق‌بشر در ايران به شدت انتقاد کرد.


لاورنس کانون، وزير امور خارجه کانادا، پس از تصويب قطعنامه ای عليه ايران در کميته حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز جمعه، نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز نگرانی کرده بود.


وی از دولت ايران خواسته بود تا گام هايی در راستای احترام به حقوق بشر در اين کشور بر دارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با «جوان و بی تجربه» خواندن آقای لاورنس گفت: برای اظهارات او اهميتی قائل نيست.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت:«متاسفانه برخی از مقامات کانادايی با اظهار نظرات نسنجيده خود و در جهت خوش خدمتی به اربابان خويش، مطلبی را بيان می کنند که در شان خودشان است».


آقای قشقاویی در روزی به اظهارات وزیر امورخارجه کانادا اعتراض کرده است، که فاطمه حقیقت جو به همراه ۹ مرد در زندان اوین به دار آویخته شدند. حکم اعدام فاطمه حقیقت ‌پژوه، که به اتهام قتل صادر شده بود، از سه سال پیش اعتراض فعالان حقوق بشر را به دنبال داشت.


کميته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه خود «نقض حقوق بشر» در ايران را محکوم کرده بود.


اين کميته همچنين نسبت به مجازات شلاق و قطع اعضای بدن در ايران، به شدت ابراز نگرانی کرد.


ايران درصدد بود که از تصويب اين قطعنامه در کميته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل جلوگيری کند اما نتوانست نظر دست کم ۱۰ عضو ديگر را برای رای ندادن به اين قطعنامه جلب کند.


سرانجام اين قطعنامه با «ابراز نگرانی عميق نسبت به نقض جدی حقوق بشر» با ۷۰ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۶۰ رای ممتنع عليه ايران به تصويب رسيد.


اين قطعنامه‌ها قرار است ماه آينده برای رای ‌گيری نهايی به مجمع عمومی سازمان ملل فرستاده شود.


این قطعنامه غیر الزام آور از ایران می خواهد تا تبعیض علیه اقلیت های دینی به ویژه بهاییان، شکنجه و اجرای مجازات‌ های خشن، سنگسار، اعدام افراد زير ۱۸ سال، را متوقف کند.


کانادا در جريان تصويب قطعنامه کميته حقوق بشر سازمان ملل متحد که ايران را به دليل نقض حقوق بشر محکوم کرد، نقش اساسی داشت.


روابط ديپلماتيک کانادا و ايران پس از قتل زهرا کاظمی در سال ۱۳۸۲ با چالش هايی جدی همراه بوده است.


زهرا کاظمی، عکاس خبری ايرانی ـ کانادايی در دوم تيرماه ۱۳۸۲ در مقابل زندان اوين و در حال عکاسی از تجمع خانواده های زندانيان ناآرامی های خرداد ماه بازداشت و در نوزدهم تيرماه اعلام شد که در زمان بازداشت به علت «ضرب ديدگی جمجمه» جان باخته است.


XS
SM
MD
LG