لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

بانک مرکزی: زمان انتشار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی مشخص نیست


آخرين اسکناس درشت چاپ شده توسط بانک مرکزی٬ اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که تيرماه ۱۳۸۹ رونمايی شد.
آخرين اسکناس درشت چاپ شده توسط بانک مرکزی٬ اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که تيرماه ۱۳۸۹ رونمايی شد.
يک مقام بانک مرکزی ايران روز شنبه دهم فروردين ماه گفته است که اسکناس های ۲۰ هزار و ۵۰ هزار تومانی هنوز در مرحله طراحی است و زمان چاپ و انتشار آنها مشخص نيست.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ مجيد صنيعی ، رييس سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفته است:«اسکناس های ۲۰۰ هزار و ۵۰۰ هزار ريالی هنوز در مرحله طراحی است و زمان چاپ و انتشار آن مشخص نيست. »

وی اضافه کرده است: «مرحله طراحی تا انتشار اسکناس ۱۰۰ هزار ريالی تا توليد انبوه آن دو سال طول کشيد.»

رسانه‌های ايران خردادماه سال گذشته به نقل از رييس کل بانک مرکزی از انتشار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی در آينده خبر داده بودند. در همين زمينه، مجيد صنیعی در اسفندماه سال گذشته گفته بود که گفت چاپ اين اسکناس‌ها پس از صدور مجوز از سوی وزارت اقتصاد انجام می‌شود.

اين در حالی است که رييس سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزی روز شنبه در خصوص زمان انتشار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی تصريح کرده است: «ابتدا بايد انتشار اسکناس ۲۰۰ هزار ريالی تصويب و اجرا شود و به توليد انبوه برسد که معمولاً دو سال طول می کشد و پس از آن انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار ريالی در مرحله طراحی و تصويب قرار خواهد گرفت که آن هم زمان بر است تا به توليد انبوه برسد.»

در همين زمينه، محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی نيز هفتم فروردين ماه جاری گفته بود که با توجه به کم‌ارزش شدن پول و اين‌که هزينه چاپ اسکناس‌های ايرانی بيشتر از ارزش خود اسکناس‌ها شده‌است، بانک مرکزی به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن است.

محمود بهمنی در اين خصوص توضيح داد که «به هيچ عنوان اسکناس‌های موجود را درشت نمی‌دانيم. به عنوان مثال ارزش اسکناس ۱۰ هزار تومانی ما در مقابل اسکناس‌های اروپايی همانند اسکناس ۵۰۰ يورويی، کم‌ارزش است.»

وی افزوده بود: «با توجه به اين‌که رقم هزينه چاپ اسکناس در خصوص ارقام ۵۰ تومانی، ۱۰۰ تومانی، ۵۰۰ تومانی و يک هزارتومانی بيش از ارزش آن است ما به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن هستيم.»

ارزش برابری ريال در مقابل دلار طی يک سال گذشته تا ۴۵ درصد کاهش يافته است.

آخرين اسکناس درشت چاپ شده توسط بانک مرکزی٬ اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که تيرماه ۱۳۸۹ رونمايی شد.
XS
SM
MD
LG