لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

آژانس بین المللی انرژی: ادامه کاهش توليد و صادرات روزانه نفت ايران


آژانس بین المللی انرژی در تازه ترين ارزيابی خود که روز جمعه منتشر شد، گزارش داده است که روند نزولی توليد نفت ايران همچنان ادامه دارد و توليد نفت ايران در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن با کاهش ۲۲۰ هزار بشکه در روز به ۲ ميليون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز رسيده است.

خبرگزاری رويترز می نويسد که توليد نفت ايران که به کمترين ميزان خود طی دو دهه گذشته رسيده بود، همچنان بصورت غيرمنتظره ای تحت تاثير تحريمهای غرب رو به کاهش است.

کمترين ميزان توليد نفت ايران به سال ۱۹۸۸، اواخر جنگ ايران و عراق برمي گردد که توليد نفت ايران روزانه به ۲ ميليون و ۲۴۰ هزار بشکه کاهش يافت.

توليد نفت ايران قبل از انقلاب اسلامی روزانه تا ۶ ميليون بشکه نيز می رسيد. بعد از دوران جنگ دوباره توليد نفت ايران افزايش يافت و در دوران خاتمی به ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه رسيد.

بر اساس گزارش اوپک، توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۰ به ميزان ۳ ميليون و ۷۰۶ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۱ حدود سه ميليون و ۶۲۸ هزار بود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی توليد نفت ايران در ماه سپتامبر به ۲ ميليون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز رسيده است. به اين ترتيب، توليد نفت ايران تنها در ۹ ماه گذشته تا يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.

خبرگزاری رويترز می نويسد که اين سرعت افت توليد نفت با ضربه زدن به درآمدهای صادرات نفت ايران، هم مشقت مردم عادی را با محروم کردن از واردات اقلام مصرفی ضروری به کشور عميقتر می کند و هم فشارها را بر روی دولت ايران بخاطر برنامه هسته ای بيشتر می کند.

گزارش آژانس بین المللی انرژی حاکی است که صادرات نفت ايران نيز در ماه سپتامبر به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسيده است. اواخر سال گذشته ايران روزانه تا ۲.۲ ميليون بشکه نفت صادر می کرد.

رويترز می نويسد که برخی منابع صنعت نفت پيش بينی می کردند که مشتريان نفتی ايران با يافتن راههايی برای غلبه بر مشکلات تهيه بيمه نامه، مانند استفاده از نفتکشهای خود ايران، واردات نفت از ايران را افزايش خواهند داد. با اينهمه آژانس بین المللی انرژی اين موضوع را تاييد نکرد.

آژانس می گويد که «در حالی که بسياری با توجه به گزارشهای منتشر شده درباره تلاش ايران و برخی مشتريان نفتی اش برای يافتن راه حلی برای غلبه بر محدوديتهای بيمه نامه نفتکشها، انتظار داشتند که گزندگی تحريمهای غرب عليه ايران در ماه سپتامبر تا حدودی کمتر شود، اما واقعيت نشان می دهد که عرصه برای ايران تنگتر هم شده است».

اتحاديه اروپا اول ماه ژوئيه دور جديد تحريمها عليه ايران را به اجرا گذاشت. بر اساس اين دور از تحريمها، واردات نفت ايران توسط اعضای اتحاديه اروپا ممنوع شده و ارائه بيمه نامه به کشتيهای حامل نفت ايران توسط شرکتهای اروپايی متوقف شده است. شرکتهای اروپايی ۹۵ درصد از بيمه کشتيهای جهان را پوشش می دهند، بطوريکه ممنوعيت ارائه بيمه نامه به نفتکشهای حامل نفت ايران باعث کاهش هر چه بيشتر خريد نفت ايران توسط مشتريان غيراروپايی نيز شد.
XS
SM
MD
LG