لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

ايران: ورود قطعات خريداری شده هواپيما از آمریکا تا سه هفته ديگر


محمدعلی نوريان، قائم‌ مقام وزير راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی روز شنبه ۲۳ فروردين ماه از ورود قطعات يدکی خريداری شده هواپيما به ايران تا سه هفته آينده خبر داده و گفته است باورود اين قطعات تعميرات ۱۱۶ هواپيمای «غيرفعال» آغاز می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر محمد علی نوريان گفته است: «اعلام شده که آمريکا توافق کرده است و تا سه هفته آينده محموله های خريداری شده وارد می شود. »

هفته گذشته شرکت بوئينگ، بزرگترين توليدکننده هواپيما در دنيا، اعلام کرد که مجوز صادرات قطعات هواپيماهای تجاری به ايران را از وزارت خزانه داری آمريکا دريافت کرده است.اين مجوز در راستای توافق هسته ای شش ماهه ميان ايران و شش قدرت جهانی صادر شده است که سوم آذرماه سال گذشته حاصل شد و از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد.

قائم مقام وزير راه و شهرسازی ايران تصريح کرده است:«حدود ۱۱۶ هواپيمای غيرفعال در فرودگاه های کشور وجود دارد که با ورود اين قطعات ، تعمير آنها آغاز می شود.»

پيشتر نيز معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايی ايران پيش بينی کرده بود با ورود قطعات هواپيما از آمريکا به ايران ۳۰ درصد از هواپيماهای خوابيده به ناوگان فعال بازگردند.

در همين حال، قائم‌ مقام وزير راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی روز شنبه تصريح کرده است:« مشکل اکثر اين هواپيماها قطعه و لوازم يدکی است که پس از توافق ژنو قرار شد لوازم يدکی هواپيماها از شرايط تحريم خارج شود.»

وی همچنين درخصوص وضعيت تعمير هواپيما ها گفته است:« تعميراتی که اساسی باشد بدون شک در کشورهای سازنده انجام می شود.»

پيشتر در سال گذشته ميلادی يک مقام دولت جمهوری اسلامی گفته بود که در صورت لغو تمامی تحريمه عليه جمهوری اسلامی ، ناوگان هوايی اين کشور نياز به خريد ۲۵۰ تا ۴۰۰ هواپيمای جت دارد.
XS
SM
MD
LG