لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

واکنش تهران به گزارش وزارت خارجه آمريکا درباره حقوق بشر در ايران


وزارت امور خارجه ايران روز شنبه دهم اسفندماه در بيانيه ای از گزارش سالانه وضعيت حقوق بشر وزارت امور خارجه آمريکا در خصوص ايران انتقاد کرده و گفته است،‌ واشينگتن در موضعی نيست که ديگران را «موعظه» کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در بيانيه وزارت امور خارجه ايران آمده است: «گزارش وزارت امور خارجه آمريکا در مورد ايران عموما بر اساس داده های بی اساس گروههای معاند عليه جمهوری اسلامی ايران تهيه و در جهت مقاصد سياسی دولت آمريکا تنظيم شده است.»

اين بيانيه در ادامه تصريح کرده است که آمريکا در «افکار عمومی بين المللی»،« نماد دخالت گسترده در حوزه خصوصی افراد، نقض گسترده و سيستماتيک حقوق بشر در زندانهای ابوغريب، بگرام و گوانتانامو و جلوگيری از مجازات عاملين اين جنايات، بازداشت خودسرانه و شکنجه افراد در شبکه زندانهای مخفی آمريکا از جمله در اروپا» است.

وزارت امور خارجه ايران در بيانيه خود همچنين تاکيد کرده است:«جمهوری اسلامی ايران همواره بر اساس پايبندی به قانون اساسی و قوانين عادی و معاهدات بين المللی و همچنين تعهدات دينی و اعتقادی خود در راستای توسعه و ارتقاء حقوق بشر در سطح ملی و بين المللی گام برداشته است و در عمل نيز خود را متعهد به رعايت اين موازين می داند.»

در گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمريکا که روز پنجشنبه منتشر شد، وضعيت حقوق بشر در ۲۰۰ کشور جهان از جمله ايران در سال ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخشی از اين گزارش در خصوص ايران به مورادی مانند: دست‌کاری، محدوديت يا رد صلاحيت نامزدهای انتخاباتی؛ محدوديت آزادی های مدنی از جمله آزادی بيان و انتخابات منصفانه؛ و بی توجهی به سلامت افرادی که به صورت غير قانونی و خودسرانه بازداشت، شکنجه و يا کشته شدند اشاره شده است.

اين گزارش همچنين به رد صلاحيت گروه بزرگی از نامزدهای شرکت در انتخابات سال ۱۳۹۲، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی نيز اشاره کرده است.

در عين حال مواردی مانند در زندان ماندن رهبران بهائيان، مسيحيانی مانند سعيد عابدينی و فرشيد فتحی از جمله ديگر مواردی است که در پيشگفتار گزارش به آن اشاره می‌شود.

مواردی مانند «خشونت‌هايی با جنبه‌های سياسی»، «احکام غيرانسانی»، «بازداشت‌های خودسرانه، آزار، تجاوز» و مواردی که به گفته اين وزارت‌خانه طی تمام سال به دست نيروهای امنيتی رخ داده است، از ديگر مسائل نقض حقوق بشر در ايران ناميده شده است؛ «فقدان سازوکار قضايی مستقل، به مصونيت از مجازات در تمام مراتب دولتی کمک کرده است». در عين حال وزارت خارجه می‌گويد دولت قدم‌هايی برای محاکمه مقام‌هايی که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند، برداشته است.
XS
SM
MD
LG