لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

روحانی سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم را به مجلس معرفی کرد


حسن روحانی، رئيس جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه ۲۷ مهرماه سه وزير پيشنهادی دولت يازدهم برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، «علوم، تحقيقات و فناوری» و «ورزش و جوانان» را به مجلس معرفی کرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری ايران، نامه حسن روحانی مبنی بر معرفی وزرای پيشنهادی دولت يازدهم برای تصدی اين سه وزارتخانه جهت بررسی صلاحيت آنان از سوی نمايندگان مجلس به دفتر علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی، ارسال شده است.

پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری ايران اشاره ای به اسامی وزرای پيشنهادی برای این سه وزارتخانه نکرده است.

مجلس ايران در جريان بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی دولت يازدهم در ۲۴ مردادماه سال جاری به محمدعلی نجفی، جعفر ميلی‌منفرد و مسعود سلطانی‌فر برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و تحقيقات و فناوری، و ورزش و جوانان رای اعتماد نداد.

حسن روحانی به دنبال رد صلاحيت اين سه وزير پيشنهادی در ۲۶ مردادماه علی اصغر فانی، محمد جعفر توفيقی، و رضا صالحی اميری را به سرپرستی وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و تحقيقات و فناوری، و ورزش و جوانان منصوب کرد.

پس از انتصاب اين سه نفر، برخی از نمايندگان محافظه کار و اصولگرای مجلس از اين افراد و به ويژه محمد جعفر توفيقی انتقاد کردند.

روح‌الله حسينيان، عضو شورای مرکزی جبهه پايداری، پيشتر گفته بود:« باتوجه به تجربه‌ای که از مجلس داريم هنوز بر روی جريان فتنه حساسيت دارد؛ ميلی‌‌منفرد به خاطر حضور در جلسه‌ای که جريان فتنه در آن تجمع کرده بودند رأی اعتماد مجلس را کسب نکرد اين در حالی است که توفيقی در آن جلسه سخنرانی کرده است از اين رو مجلس حتماً عکس‌العمل نشان می‌دهد.»

اصولگرايان و طرفداران رهبر ايران از اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» ياد می کنند.

روح الله حسينيان در ادامه از اقدامات محمد جعفر توفيقی در دوران سرپرستی وزارت علوم و تحقيقات و فناوری انتقاد کرده و گفته بود:« توفيقی نه تنها آنگونه که رئيس‌جمهور قول داد داس برندارد عمل نکرد، بلکه تيشه برداشت و ريشه نيروهای مذهبی را در دانشگاه‌ها قطع می‌کند.»

اشاره روح الله حسينيان به برکناری صدرالدين شريعتی، رئيس دانشگاه علامه طباطبايی تهران، به دستور محمد جعفر توفيقی است.

عملکرد و مديريت هشت ساله صدرالدين شريعتی ازجمله اخراج اساتيد و جداسازی کلاس های دختران و پسران در اين دانشگاه انتقادهای گسترده برانگيخته بود.

در همين حال، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع گزارش داده است که احتمالا حسن روحانی، محمد جعفر توفيقی را به مجلس معرفی نکرده است. خبرگزاری فارس گمانی زنی کرده است که احتمالا رضا فرجی دانا به عنوان وزير پيشنهادی برای وزارتخانه علوم و تحقيقات معرفی شده است.

طبق اين گزارش علی اصغر فانی و رضا صالحی اميری برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، و ورزش و جوانان معرفی شده اند.
XS
SM
MD
LG