لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

«تحريم ها زمينه را برای اعمال فشار جديد بر ايران فراهم می کند»


اکثر شرکت های نفتی اروپايی تاکنون معامله با ايران را متوقف کرده اند و اکنون هرگونه معامله ای در زمينه نفت و انرژی با ايران ممنوع شده است.
اکثر شرکت های نفتی اروپايی تاکنون معامله با ايران را متوقف کرده اند و اکنون هرگونه معامله ای در زمينه نفت و انرژی با ايران ممنوع شده است.
کليف کوپچان، از مقامات سابق وزارت خارجه آمريکا در تحليلی در روزنامه فاينشنال تايمز می نويسد که با تصويب تحريم های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران بالاخره غرب توانست در برابر ايران در موضع برتری قرار بگيرد. گزارشهای مربوط به سوء قصد به جان محمود احمدی نژاد – چه درست باشد و چه شايعه – با ايجاد سراسيمگی و هراس در ميان رهبران ايران تاييد اين اعمال فشارها را افزايش خواهد داد.

نويسنده سپس تاکيد می کند که اگر اين اعمال فشارها در ارتباط با يک ديپلماسی درست پيش نروند به نتيجه چندانی نخواهد رسيد. آمريکا و اتحاديه اروپا بايد در همين شرايط که در موقعيت برتر قرار دارند يک توافق نهايی برای حل بحران هسته ای را به حکومت ايران پيشنهاد کنند.

در حال حاضر ديپلماسی به نسبت گذشته شانس موفقيت بيشتری دارد و دليل اصلی اين تحول اعمال تحريم های جديد است. اين تحريم ها ضربه ای جدی بر شريان فعاليت های مالی و بانکی ايران ، عرصه انرژی و نفت و حمل و نقل دريايی اين کشور است.

کليف کوپچان تحليلگر آمريکايی در ادامه مطلب خود در فاينشنال تايمز می افزايد تحت تاثير تحريم های مالی اکنون شرکت های اروپايی نمی توانند بيمه های تجاری و حمل و نقل را در اختيار ناوگان دريايی ايران قرار دهند و اين وضعيت حمل و نقل کالا به ايران را به شدت محدود و دشوار کرده است. اتحاديه اروپا در عين حال دارايی ها و مناسبات پولی اکثر بانکهای ايرانی را مسدود کرده است.

همزمان طبق مقررات جديد دولت آمريکا هر بانک خارجی را که با بانکهای عمده ايران وارد معامله شود مورد تحريم قرار می دهد. طبق اين مقررات بانکهای بين المللی ناگزير خواهند شد بين فعاليت در بازارهای آمريکا و مناسبات با بانکهای ايرانی يکی را انتخاب کنند و مسلما اکثر آنها تصميم خواهند گرفت که از ايران دوری بجويند.

نويسنده اين تحليل در فاينشنال تايمز سپس با اشاره به مقررات جديد دولت آمريکا در زمينه تحريم فروش بنزين به ايران می نويسد اين وضعيت باعث خواهد شد که ايران برای تامين بنزين مورد نياز خود که بين ۳۰ تا ۴۰ درصد آن از خارج وارد می شود با مشکلات فراوانی روبرو شود.

اکثر شرکت های نفتی اروپايی تاکنون معامله با ايران را متوقف کرده ولی اکنون هرگونه معامله ای در زمينه نفت و انرژی با ايران ممنوع شده است. در زمينه تجارت نيز اکنون دولتها و شرکت های اروپايی از اعطای اعتبارهای تجاری و بازرگانی به ايران منع شده اند. و بالاخره در زمينه حمل و نقل ، خطوط کشتيرانی دولتی و هواپيماهای باری ايران از تردد به اروپا منع شده اند.

کليف کوپچان نتيجه می گيرد که اين تحريم ها بدون ترديد به حکومت ايران ضربه خواهد زد. هزينه تجارت و معاملات خارجی برای نهادها و موسسات ايرانی افزايش خواهد يافت. توليد نفت و گاز ايران اکنون با مشکلات فراوانی روبرو است چون شرکت های خارجی ديگر حاضر به سرمايه گذاری در اين زمينه نيستند. با توجه به اينکه فروش نفت حداقل نيمی از بودجه دولت ايران را تامين می کند کاهش توليد اين محصول فشار زيادی به بنيه مالی ايران وارد خواهد کرد.

به اعتقاد تحليلگر فاينشنال تايمز حکومت ايران هيچگاه تا به اين حد تحت فشار تحريم های بين المللی قرار نگرفته و به همين خاطر به شدت نگران است. در واکنش به اين فشارها حکومت ايران از يک سو شعارهای تند و تيز خود را تکرار کرده و از سوی ديگر خواستار از سرگيری مذاکرات در پاييز شده است. در مطبوعات ايران بحث های گسترده ای رد مورد ابعاد تاثيرات اين تحريم ها به جريان افتاده است. و مهمتر از همه اينکه دولت ايران در ماههای آينده قرار است طرح دشوار بزرگ قطع يارانه های دولتی را به اجرا بگذارد که اکنون سالانه حدود ۷۰ ميليارد دلار برای دولت هزينه دربردارد. حذف يارانه ها می تواند بحران آفرين باشد و به احتمال زياد دولت ايران خواهد کوشيد که از رويارويی با مشکلات اقتصادی در داخل و خارج از کشور به طور همزمان پرهيز کند.

کليف کوپچان از مقامات سابق وزارت خارجه آمريکا در ادامه تحليل خود در روزنامه فاينشنال تايمز به دولت آمريکا و اتحاديه اروپا توصيه می کند که قبل از آنکه دولت ايران بتواند خود را با موقعيت جديد وفق دهد به سرعت عمل کرده و جزييات اقدامات ديپلماتيک خود را مشخص کنند.

به اعتقاد نويسنده اولين نکته يا چالش مهم توافق آمريکا و متحدان آن کشور در مورد حد و حدود برنامه های هسته ای ايران است که از سوی غرب قابل پذيرش و قابل تحمل باشد. بدون سياست روشنی در اين زمينه غرب نمی تواند يک مبنای دقيق برای مذاکره داشته باشد.

در درجه اول ايران بايد با تعيين حجم معينی برای تولد اورانيوم با غلظت اندک موافقت کن. نکته دوم تاکيد غرب بر ضرورت بازرسی های دقيق و همه جانبه است. و نکته سوم اين است که ايران با شواهد قانع کننده و مستدل ثابت کند که در پی توليد سلاح هسته ای نيست. به احتمال زياد دولت های چين و روسيه نيز با يک چنين موضع گيری در برابر ايران موافقت خواهند کرد.

کليف کوپچان تاکيد می کند که غرب بايد از شرط قبلی خود يعنی توقف غنی سازی در ايران دست بردارد. نويسنده توضيح می دهد که براساس مذاکراتی که با سياستمداران ايرانی از طيف های گوناگون داشته دولت ايران همواره و در هر شرايطی با شرط توقف غنی سازی مخالفت خواهد کرد.

اما پيشنهاد و شروط غرب در ساير عرصه های برنامه هسته ای ايران بايد غير قابل معامله باشد. دولت ايران سعی خواهد کرد که در هر موردی چانه بزند و شروط غرب را تعديل کند در مقابل غرب بايد موضع واحد و قاطعی داشته باشد . اگر ايران با اين شروط موافقت کند از امتيازها و کمک های پيشنهادی غرب بهره مند خواهد شد از جمله راکتور آب سنگين، امکانات لازم برای نوسازی هواپيماهای مسافربری و کمک های لازم برای بازسازی صنعت نفت و گاز. اما اگر تهران با اين شروط و پيشنهادها مخالفت کند آمريکا ، اتحاديه اروپا و ساير ملل جهان بايد تحريم های شديدتری را عليه آن کشور اعمال کنند.

کليف کوپچان در پايان تحليل خود در روزنامه فاينشنال تايمز می نويسد:« غرب اکنون در موضع برتری قرار دارد. زمان آن فرا رسيده که برای حصول به نتيجه مطلوب که راه حلی ديپلماتيک برای بحران هسته ای است اقدام کرد.»
XS
SM
MD
LG