لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

حملات انتحاری در عراق ده ها کشته برجای گذاشت


پليس عراق می گويد، در حملات انتخاری روز شنبه ۱۳ مهرماه در بغداد و ديگر نقاط اين کشور ده ها نفر کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقام های پليس عراق گفته اند، در حمله انتحاری به زائران شيعه که عصر روز شنبه در حال عبور از محله عظيمه در بغداد بودند، دست کم ۲۴ تن کشته و ۵۰ تن ديگر نيز زخمی شده اند.

طبق اين گزارش منابع پليس عراق همچنین گفته اند، در يک حمله انتحاری به يک قهوه خانه در شهر بلد در ۸۰ کيلومتری شمال بغداد دست کم ۱۳ تن کشته و ۲۲ تن ديگر زخمی شده اند.

اکثريت جمعيت شهر بلد را شيعيان تشکيل می دهند. به گفته مقامات پليس عراق اين قهوه خانه پيشتر در ماه اوت نيز مورد حمله انتحاری قرار گرفته بود.

پليس عراق می گويد،‌در انفجار يک بمب جاسازی شده در يک قهوه خانه در محله بايئه در بغداد نیز سه تن کشته و شماری زخمی شده اند.

طبق اين گزارش تا کنون هيچ گروهی مسئوليت حملات روز شنبه را برعهده نگرفته است ، اما طی ماههای اخير گروه حکومت اسلامی عراق و شام وابسته به القاعده و افراطيون سنی تلاش کرده اند تا خشونت بين شيعيان و اهل تسنن را تشديد کنند.

به گزارش آسوشيتدپرس پليس عراق می گويد، صبح روز شنبه نيز مردان مسلح خبرنگار و فيلمبردار يک شبکه تلويزيون خصوصی به نام «الشرقيه» را هدف قرار داده و کشته اند. اين خبرنگار و فيلمبردار در شهر موصل و در حال تهيه گزارش کشته شده اند.

در تيراندازی به سوی دو خودرو حامل گروه شبه نظامی سنی «سهوا» يا بيداری در روز شنبه در شهر هويجه هفت نفر کشته شده اند. گروه سهوا متشکل عشاير سنی عراق است که با همکاری نيروهای امريکايی با نيروهای القاعده مبارزه می کردند.

يک منبع بيمارستانی شمار تلفات را تاييد کرده است.

نمايندگی سازمان ملل متحد در عراق هفته گذشته اعلام کرد، ۹۷۹ نفر در حمله‌ها يا بمب‌گذاری‌های ماه ميلادی سپتامبر (ماه گذشته) جان خود را از دست دادند.

با اين حساب شمار کشته‌شدگان عراق تا نهمين ماه ميلادی در سال ۲۰۱۳ به بيش از ۵۷۰۰ نفر می‌رسد که اکنون نيز از کشته‌شدگان چهار سال گذشته ميلادی فزونی گرفته است.

عراق از سال ۲۰۰۹ ميلادی شاهد چنين شمار بالايی از قربانيان ناشی از خشونت‌های داخلی نبوده است.

هرچند هنوز اين رقم با قربانيان خشونت‌های شديد سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ فاصله دارد، اما نگرانی‌هايی که از سقوط عراق به جنگ داخلی حکايت دارند بيش از پيش در تحليل‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها خود را نشان می‌دهند.
XS
SM
MD
LG