لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

مهاجمان مسجدی را در روستای طوبا در شمال اسرائيل به آتش کشيدند


مهاجمان مسجدی بامداد دوشنبه را در روستای طوبا واقع در شمال اسرائيل به آتش کشيده شدند. به گفته سخنگوی پليس اسرائيل مهاجمان به داخل مسجد يورش بردند و آن را به آتش کشيدند.

به گزارش رويترز، فواد زنگريه امام جماعت روستا درباره حادثه به راديو ارتش اسرائيل گفت: «مسجد به طور کامل به آتش کشيده شد، فرش ها، کتاب ها و قرآن ها همه آتش گرفتند».

او افزود که بر روی ديوارهای مسجد، واژه های «انتقام» و «بالمر» به زبان عبری نوشته شده اند.

هفته گذشته پليس اسرائيل اعلام کرده بود که در يک حادثه رانندگی، يکی از شهرک نشينان اسرائيلی به نام اشر بالمر به همراه فرزند يک ساله اش کشته شدند. اين حادثه پس از آن روی داد که شماری از فلسطينی ها، خودروی بالمر را هدف پرتاب سنگ قرار دادند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ميکی روزنفلند سخنگوی پليس اسرائيل اعلام کرد که گفته است که مهاجمان به داخل مسجد در روستای طوبا يورش بردند و آن را به آتش کشيدند. به گفته او در اين حادثه آسيب جدی به ساختمان مسجد رسيد و مهاجمان بر روی ديوار مسجد نوشتند «پرداخت هزينه».

«پرداخت هزينه» عنوانی است که برخی از اسرائيلی های تندرو به حملات خود به فلسطينی ها و املاکشان داده اند.

فلسطينی ها کرانه باختری را بخشی از سرزمين کشور مستقل فلسطين می دانند که اميد دارند بتوانند در آينده آن را برپا کنند. شهرک سازی های اسرائيل در اين منطقه يکی از موارد اختلاف ميان اسرائيل با فلسطينی ها است که تا کنون باعث شده مذاکرات صلح ميان دو طرف به نتيجه نرسد.

ميکی روزنفلد افزود رونی عطيه فرمانده منطقه شمالی پليس اسرائيل، کميته ای برای تحقيق در حادثه ايجاد کرد و اقدامات امنيتی برای ممانعت از حوادث بيشتر نيز به اجرا در آمد.

رون ليوی يکی از فرماندهان پيلس محلی درباره حادقه به آتش کشيدند مسجد به راديو ارتش اسرائيل گفت: «اين حادثه نشانه هايی از عمليات پرداخت هزينه را داراست و گروه ويژه ای را برای تحقيق درباره آن ايجاد کرديم.»

ماه گذشته پس از آن که ارتش اسرائيل اقدام به تخری جزئی يک شهرک غير قانونی يهودی نشين کرد، دو مسجد در منطقه شمال اسرائيل هدف حمله و تخريب قرار گرفتند.

جمال زنگريه از ريش سفيدان روستای طوبا راديو اسرائيل گفت: «معتقديم يهوديان تندرو از خارج از روستا اقدام به آتش زدن مسجد کردند.»

او خاخام های روستای صفد نزديک به طوبا را متهم کرد که با تحريک اسرائيلی ها عليه مردم عرب باعث اين حمله شدند.

عرب ها ۲۰ در صد ساکنان اسرائيل را تشکيل می دهند و اکثريت آن ها مسلمان هستند.

دفتر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با صدور بيانيه ای، حادثه به آتش کشيدن مسجد در روستای طوبا را محکوم کرد.

در اين بيانيه آمده است: «نتانياهو پس از ديدن تصاوير تخريب مسجد پس از به آتش کشيده شدن آن به شدت احساس خشم کرد و گفت که اين حادثه با ارزش های يهودی اسرائيل، آزادی اديان و آزادی عمل به آموزه های دينی در تعارض دارد.»
XS
SM
MD
LG