لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

تببين سياست خارجی آمريکا در نطق جديد اوباما


باراک اوباما، رئيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، قصد دارد روز چهارشنبه، ۷ خرداد، از سياست خارجی دولت خود در برابر آماج حملات و انتقادهای فزاينده اخير دفاع کند و باری ديگر تأکيد کند که رويکرد وی در سياست خارجی متکی بر ديپلماسی چندجانبه در مقابل دخالت های نظامی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، قرار است رئيس جمهوری آمريکا نطق خود را در يک دانشکده افسری در «وست پوينت» نيويورک ايراد کند.

اين برنامه نخستين بخش از يک رشته سخنرانی خواهد بود که توسط اوباما و مشاورين ارشد وی برای تبيين سياست خارجی ايالات متحده در دوران پس از جنگ های عراق و افغانستان استفاده خواهد شد و دورنمای سياست خارجی کشور را در زمان باقيمانده از دولت کنونی ترسيم خواهد کرد.

طی ماههای اخير رئيس جمهوری آمريکا به واسطه آنچه منتقدانش «رويکرد منفعلانه» وی در عرصه سياست خارجی توصيف کرده اند هدف حملات شديد قرار گرفته است. منتقدان رییس جمهوری آمریکا می گویند، این رويکرد موجب شده از يک سو ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، در اوکراين قدرت نمايی کند و از ديگر سو جنگ داخلی در سوريه گسترده تر شود و در همين حال پکن نيز در دريای جنوبی چين همسايگان خود را تهديد کند.

طبق این گزارش اندکی پس از انجام سفر اوباما به آسيا در ماه آوريل - که در جريان آن رئيس جمهوری به شدت از سياست های خود دفاع کرد - وی از مشاورين خود خواست که نطقی را آماده کنند که سياست خارجی دولت وی را توضيح دهد و مشخص کند که وی چگونه در دو سال و نيم مدت زمان باقيمانده از رياست جمهوری خود قصد دارد با نقاط چالش برانگيز جهان مواجه شود.

يکی از مقام های مسؤول کاخ سفيد روز شنبه، سوم خرداد، گفت: «در اين سخنرانی از زبان رئيس جمهوری خواهيد شنيد که چطور ايالات متحده از تمامی ابزار موجود در زرادخانه خود استفاده خواهد کرد بدون اينکه در اين امر زياده روی کند. رئيس جمهوری توضيح خواهد داد که چرا سياست درست در عين مداخله گرانه و جهان گرايانه بودن، انزواگرا و يک جانبه نيست.»

اوباما مصمم است که آنچه او اشتباه های سَلَف جمهوريخواه خود، يعنی جورج بوش، می بيند را تکرار نکند و به همين دليل به شدت بر روی فعاليت های ديپلماتيک به جای نيروی نظامی تأکيد کرده است.

در مورد اوکراين، اوباما دستور وضع تحريم عليه برخی از اعضای حلقه نزديک به پوتين و کسب و کارهای ايشان را صادر کرده و، در عين حال، تصريح کرده که به هيچ وجه در مقابل اشغال کريمه توسط مسکو به نيروی نظامی متوسل نخواهد شد.

در همين حال اين بيم در واشينگتن وجود دارد که برخورد اوباما با روسيه، چين را ترغيب خواهد کرد که در دريای جنوبی چين قدرت نمايی کند، يعنی همان جايی که تنش ها بر سر برخی از اقدام های چين -از قبيل نصب يک دکل نفتی- وجود داشت.

در سوريه، اما، اوباما از تهديد خود مبنی بر توسل به نيروی نظامی در صورت استفاده از سلاح های شيميايی عليه شهروندان سوری کوتاه آمد. در شرايطی که معامله ای با روسيه به خلع سلاح سوريه از جنگ افزارهای شيميايی خواهد انجاميد، جنگ داخلی در سوريه همچنان ادامه دارد و بشار اسد کماکان در قدرت است.

يکی از مقام های رسمی کاخ سفيد در همين باره گفت: «ما سوريه را به عنوان چالشی در عرصه مقابله با تروريسم می بينيم و در عين حال معتقديم که رويکرد صحيح در عرصه سياست همچنان تقويت اپوزيسيون ميانه رو است، که بديلی در برابر رژيم بی رحم اسد و عوامل تندروتر درون اپوزيسيون هستند.»

اين مقام مسؤول در ادامه توضيح داد که اوباما در سخنرانی خود خواهد گفت که ايالات متحده تنها کشوری در جهان است که توانايی ايجاد حرکتی جهانی را داشته و به همين دليل است که «می بايست اين توانايی را در يک سيستم بين المللی مانا به مرحله اجرا در آوريم، سيستمی که توانايی مقابله با چالش های سنتی، از دريايی تا تجاری، تا چالش های نوظهور، مانند تغيير آب و هوا، را داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG