لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

آمريکا از بازداشت يکی از فرماندهان ارشد طالبان پاکستان خبر داد


شماری از نیروهای طالبان پاکستان
شماری از نیروهای طالبان پاکستان
يک سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون روز جمعه يازدهم اکتبر از بازداشت لطيف محسود، از رهبران ارشد طالبان در پاکستان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين سخنگوی پنتاگون گفته است که لطيف محسود درافغانستان بازداشت شده است.

اين در حالی است که روزنامه «واشينگتن پست» روز جمعه نوشته است که لطيف محسود چند هفته پيش توسط نيروهای آمريکايی و با توسل به زور از يک کاروان نيروهای دولتی افغانستان در استان لوگر ربوده شده است. واشينگتن پست می گويد، لطيف محسود در حال مذاکره با دولت افغانستان بوده است.

واشينگتن پست همچنین اضافه کرده است،‌ بازداشت لطيف محسود خشم مقام های افغان را درپی داشته و آنها معقتدند که حاکميت افغانستان در اين زمينه نقض شده است و حامد کرازی، رييس جمهوری افغانستان از اين اقدام ابراز نارضايتی کرده است.

به گزارش رويترز، سخنگوی وزرات دفاع آمريکا از اظهار نظر در خصوص گزارش واشينگتن پست خودداری کرده است.

طبق اين گزارش طالبان پاکستان متهم است که فيصل شهزاد، يک شهروند آمريکايی پاکستانی تبار، را برای عمليات نافرجام بمبگذاری در ميدان تايم نيويورک در سال ۲۰۱۰، آموزش داده است. در نخستين واکنش‌ها پس از کشف و خنثی‌سازی خودرو بمب‌گذاری شده توسط فيصل شهزاد، طالبان پاکستان با انتشار يک پيام ويدئويی، مسئوليت اين بمب‌گذاری را بر عهده گرفته بود.

طالبان پاکستان عمليات های زيادی را در پاکستان از جمله حمله به ديپلمات های آمريکايی، انجام داده است. اين گروه همچنين به کشتار شهروندان اين کشور متهم است.

در حالی خبر بازداشت اين فرمانده ارشد طالبان منتشر شده است که جان کری وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه در سفری غير منتظره به کابل سفر کرده و با حامد کرزای در خصوص موافقتنامه امنيتی بين افغانستان و آمريکا گفت وگو کرده است.

به گزارش رويترز، جان کری و حامد کرزای در مورد اختلافات بر سر موافقتنامه امنيتی بین کابل و واشینگتن مذاکره کرده اند و قرار است روز شنبه بار ديگر در اين خصوص مذاکره کنند.

موافقتنامه امنيتی بين آمريکا و افغانستان بخشی از پيمان استراتژيک بين دو کشور است که در سال ۲۰۱۲ امضا شد. با اين حال قرار بود يکسال بعد دو کشور در خصوص جزييات اين موافقتنامه توافق کنند. مقام های افغانستان خواستار لحاظ شدن مساله حق حاکميت کشورشان در چارچوب اين پيمان هستند.
XS
SM
MD
LG