لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

سازمان ملل خواهان کمک ۵۶۰ ميليون دلاری جامعه جهانی به هائيتی شد


در حالی که مقام های هائيتی پيش بينی کرده اند که احتمالا بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در زمين لرزه اين کشور کشته شده باشند،سازمان ملل متحد خواهان کمک ۵۶۰ ميليون دلاری جامعه جهانی برای امدادرسانی به آسيب ديدگان این زلزله شده است.

جان هلمز، رييس امور کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد می گويد اين کمک ها صرف تهيه غذا ، دارو، سرپناه و ديگر مايحتاج آسيب ديدگان طی شش ماه آينده خواهد شد.

در همین حال، وزیر کشور هائیتی در گفت و گو با «رویترز» یش بینی کرده است :احتمالا بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در زمين لرزه اين کشور کشته شده باشند

آرميک لويس، وزير امنيت عمومی، نیز درباره تلفات زلزله در اين کشور گفته است: «ما در حال انتقال اجساد کشته شدگان از خيابان ها برای تدفين هستيم و تاکنون ۴۰ هزار نفر را در گورهای دستجمعی دفن کرده ايم و فکر می کنيم علاوه بر کسانی که دفن شده اند، صد هزار نفر ديگر نيز کشته شده اند.»

در همين حال، آرميک لويس از اعزام نيروهای پليس به بعضی از مناطق پايتخت خبر داده و گفته است: در برخی از مناطق مردم به دزدی و غارت دست زده اند و اين کار درستی نيست.

وی افزوده است:آسيب ديدگان در اردوگاهها وقتی ببيند به انها کمک نمی شود و غذا ندارند انها عصبانی می شوند. اما پيام ما به همه اين است که آرامش خود را حفظ کنید.

در همین زمینه، یک امدادگر روسی گفته است به دلیل مسائل امنیتی مجبور شده اند تا فعالیت ها امدادرسانی خود را در طول شب متوقف کنند.
صلوات مينگالينوف، مسئول يک تيم امدادرسانی به شبکه خبری اينترفکس گفته است: «وضعيت در شهر بسيار پرتنش و سخت است.»

در حالی که ورود نيروهای نظامی آمريکا به يايتخت زلزله زده هائيتی ادامه دارد، تخريب تاسيسات زيربنايی تلاش ها ی نيروهای امدادی را روز جمعه برای کمک رسانی به آسيب ديدگان دشوار کرده است.

نيروهای دولتی نیز روز جمعه اجساد هزاران نفر از کشته شدگان زلزله اخير را در گورهای دست جمعی دفن کردند.

بن کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، نيز در نيويورک گفته است ۵۰ درصد از ساختمان های پورتوپرنس و ديگر مناطقی که زلزله در آنها رخ داده است، ويران يا به آنها خسارت وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تشنگی و گرسنگی مردم در پايتخت هائيتی زمينه را برای بروز ناآرامی مهيا کرده است.

در همین زمینه، به دلیل بسته بودن راهها، کار توزيع کمک های بين المللی بین آسیب دیدگان زلزله با مشکلات بسياری مواجه شده است.

اليزابت بيرز، سخنگوی سازمان ملل در امور کمک های انساندوستانه، در ژنو ، می گويد: مردم برای بيش از ۵۰ ساعت است که آب و غذا نخورده اند و در شرايط بدی به سر می برند.

اليزابت بيرز اضافه کرده است:اگر مردم کاميونی که محموله ای را حمل می کند يا سوپر مارکت تخريب شده ای را ببيند، به سمت آن هجوم می برند تا چيز به دست بياورند و بخورند.

از سوی دیگر مقامات سازمان ملل متحد می گویند روز جمعه فقط تغذیه هشت هزار نفر میسر شده است.

در همین حال، خبر آزاد شدن نزدیک به چهار هزار زندانی باعث نگرانی شده است.

مقام های صليب سرخ جهانی می گويند: در جريان زمين لرزه روز سه شنبه زندان اصلی در پورتوپرنس تخريب شده و احتمال می رود نزديک به چهار هزار زندانی فرار کرده و اکنون در خيابان ها حضور دارند و اين امر وضعيت در اين شهر را پيچيده تر کرده است.

صليب سرخ جهانی اضافه کرده است: تعداد کمی از زندانيان در جريان زلزله کشته شده اند و تقريبا همه زندانيان پس از ويران شدن ساختمان محل نگهداريشان در زلزله روز سه شنبه، آزاد شده اند

در همين حال سخنگوی برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد نيز روز جمعه گفته است نزديک به شش هزار تن مواد غذايی از انبار ها آسيب ديده تهيه شده است که هم اکنون نيروهای امدادی در حال توزيع اين موادغذايی بين آسيب ديدگان هستند.

اين سخنگو تاکيد کرده است برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در حال ارسال مواد غذايی آماده لازم برای دو ميليون نفر به مدت يکماه است.

سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد می گويد فروشگاههای مواد غذايی در سطح شهر توسط مردم غارت شده اند.

در حالی که برخی از از احتمال بروز نا آرامی در هائيتی ابراز نگرانی می کنند، اما رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، اوضاع امنيتی را در اين کشور زلزله زده در مجموع قابل قبول توصيف کرده است.

قرار است سربازان و کشتی های آمريکائی بيشتری برای کمک به آسيب ديدگان زلزله وارد هائيتی شوند. آمریکا تا روز دوشنبه ده هزار سرباز را به هائیتی اعزام می کند.

در همين زمينه، یک مقام آمریکایی گفته است کمک به تامين نيازهای اوليه آسيب ديدگان از جمله غذا وآب در کانون توجه نيروهای آمريکائی قرار دارد تا از اين طريق از وخيم شدن اوضاع جلوگيری شود.

قرار است هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا، روز شنبه به هائیتی سفر کند.

سفر دبيرکل سازمان ملل به هائيتی

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد: به زودی به هائيتی خواهد رفت تا شخصا و از نزديک ابعاد ويرانی های ناشی از زلزله در هائيتی را بررسی کند.

آقای بان کی مون گفت در پی آن است که يک بودجه اضطراری ۵۵۰ ميليون دلاری را برای بازسازی و کمک به زلزله زدگان هائيتی فراهم آورد.

نهاد های سازمان ملل در هائيتی بر آنند تا با تبديل استاديوم ورزشی شهر پورتوپرنس به يک بيمارستان صحرائی و ايجاد آشپزخانه برای بی خانمان ها به کمک آسيب ديدگان بروند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، نيز روز جمعه در کاخ سفيد در بيانيه ا ی با اشاره به اين که روزهای سختی در هائيتی در پيش است، ويرانی ها در هائيتی را غير قابل تصور خواند.

سازمان ملل تخمين می زند حدود ۳۰۰ هزار نفردر پايتخت بی خانمان شده باشند .
XS
SM
MD
LG