لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

دو انفجار در مراکز امنیتی شهر حلب ۲۸ کشته برجای گذاشت


دو انفجار صبح جمعه در نزدیکی مراکز امنیتی در شهر حلب در شمال سوريه دستکم ۲۸ کشته و بیش از ۱۷۵ زخمی برجای گذاشته است.

در همين حال حملات ارتش سوريه به شهرهای حمص و حومه دمشق همچنان ادامه دارد که طی آن بنا بر اعلام منابع معترضان تا ساعات ظهر بيش از ۵۳ نفر کشته شدند که ۳۹ تن از آن ها از حمص هستند. جمعه همچنين در چندين منطقه تظاهرات اعتراض آميز به خيابان آمد. معترضان اين روز را «جمعه روسيه کودکان ما را می کشد» ناميدند.

انفجارهای حلب

منابع خبری مختلف سوری از دو انفجار در شهر حلب يکی در محله حلب الجديده و ديگری در محله الصاخور خبر دادند. بنا بر گزارش ها صدای اين دو انفجار در بخش های وسيعی از شهر شنيده شد و شيشه های ساختمان های اطراف محل دو حادثه فرو ريخت.

ديده بان حقوق بشر سوريه در بيانيه ای از سه انفجار در شهر حلب سخن گفت که يکی از آن ها در نزديکی سازمان امنيت نظامی روی داده است. اين بيانيه اما حاوی اطلاعات بيشتری نبود.

از سويی تلويزيون دولتی سوريه اعلام کرد در «دو انفجار تروريستی که ساختمان های سازمان اطلاعات نظامی و سازمان امنيت نظامی را هدف قرار داد، دستکم ۲۵ نفر کشته و ۱۷۵ نفر ديگر کشته شدند.»

گزارش های تازه حاکی که شمار تلفات این انفجار ها به ۲۸ کشته رسیده است.

شورای عمومی انقلاب سوريه در بيانيه ای نظام حاکم بر اين کشور را متهم به دست داشتن در انفجارهای حلب کرد و آن ها همچون انفجارهای پيشين در محله الميدان دمشق ساخته و پرداخته نظام دانست.

رياض الاسعد فرمانده ارتش آزاد سوريه –گروهی که جدا شدگان از ارتش اين کشور تشکيل داده اند- در مصاحبه با تلويزيون العربيه، هر گونه دست داشتن نيروهای تحت امرش را در انفجارهای حلب رد کرد. او در عين حال خاطرنشان کرد که نيم ساعت پيش از انفجار نيروهای ارتش آزاد سوريه با نيروهای دولتی در نزديکی دو محل انفجار درگير شده بودند.

ادامه گلوله باران حمص

در همين حال ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که تانک های ارتش يورش خود را به منطقه الانشائات حمص آغاز کرده اند.

هادی العبد الله عضو هيات عمومی انقلاب سوريه در شهر حمص هم به شبکه خبری الجزيره گفت که نيروهای امنيتی و ارتش برای پنجمين بار يورش خود را به الانشائات آغاز کرده اند.

او در اين باره اظهار داشت که نيروهای امنيتی اقدام به دستگيری جوانانی می کنند که از خانه های خود دفاع می کنند و زنان و کودکان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند. العبد الله همچنين از ادامه گلوله باران منطقه بابا عمرو از پنج محور خبر داد.

روز جمعه حدود هزار سرباز و ده ها تانک و خودروی زرهی در ورودی های شهر حمص تجمع کرده بودند. اين شهر برای شش روز در معرض گلوله باران شديد توپخانه ای قرار داشت که طی آن ده ها نفر کشته و زخمی شدند. بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه پنجشنبه دستکم ۱۲۲ نفر در حمص کشته شدند.

شبکه های مختلف خبری گزارش دادند که ساکنان محلی حمص انتظار يورش بزرگ نيروهای امنيتی و ارتش به شهر در جمعه «روسيه کودکان ما را می کشد» را دارند.

شورای عمومی انقلاب سوريه ظهر جمعه در بيانيه ای شمار کشته شدگان در روز جمعه به دست نيروهای امنيتی تا اين ساعات را دستکم ۵۳ نفر اعلام کرد که دستکم ۳۹ تن از آن ها از حمص هستند.

حمص يکی از مراکز اصلی در اعتراض های سوريه است که بيش از ۱۱ ماه پيش آغاز شد. معترضان نام اين شهر را «مادر انقلاب سوريه» ناميده اند. به نظر می رسد مقام های حکومتی در سوريه در پی پايان دادن نظامی به اعتراض های اين کشور هستند.
XS
SM
MD
LG