لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

مذاکرات صلح سوريه در ژنو بدون دستيابی به نتيجه پايان يافت


اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه
اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه
دور دوم مذاکرات صلح سوريه «ژنو ۲» روز شنبه ۲۶ بهمن ماه دقايقی پس از شروع به طور غيرمنتظره پايان يافت و اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه، به خاطر بن‌بست پيش‌آمده در مذاکرات از مردم سوريه عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اخضر ابراهيمی گفته است، از مردم سوريه بسيار عذر می خواهم چرا که اميدهای زیادی آنها به اين مذاکرات داشتند.

نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه اضافه کرده است: توفيق اندکی که در حمص به دست آمد، اميد مردم به اين دور مذاکرات برای پايان دادن به بحران وحشتناکی که در آن قرار دارند، را افزايش داد.

اخضر ابراهيمی مذاکرات روز شنبه را دشوارارين مذاکرات دانسته و گفته است، ولی حداقل همه درخصوص دستور کار مذاکرات در مذاکرات آينده توافق داريم.

نماينده سازمان ملل سازمان ملل درامور سوريه گفته است، حکومت سوريه می بايست هدف اصلی اين مذاکرات را يعنی مساله گذار سياسی و انتقال قدرت بپذيرد.

پيشتر در روز شنبه گزارش ها از محل مذاکرات صلح در ژنو حاکی بود که دو طرف درگير در مذاکرات صلح سوريه به بی‌نتيجه بودن مذاکرات اذعان دارند

فيصل مقداد، معاون وزير امور خارجه سوريه، پس از ديدار با اخضر ابراهيمی، ضمن ابراز تاسف نسبت به بی‌حاصل بودن مذاکرات، گفته بود که «اين دور از مذاکرات به هيچ پيشرفتی منجر نشده است».

در همين زمينه، لوی صافی، سخنگوی اپوزيسيون، حکومت سوريه متهم کرده بود که مذاکرات را به بن بست کشيده و مانع پيشرفت در گفت‌وگوهای صلح شده است.

دومين دور از مذاکرات صلح سوريه پيش از اين قرار بود که روز جمعه به پايان برسد، اما اخضر ابراهيمی از طرفين خواسته بود که روز شنبه بار ديگر به ميز مذاکره بازگردند و آخرين نشست مشترک را در اين دور از مذاکرات برگزار کنند.

از سه سال پيش که نا آرامی ها در سوريه آغاز شد تا کنون بيش از يک صد هزار نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG