لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

موگابه برنده انتخابات رياست جمهوری زيمبابوه شد


در حالی که کميسيون انتخابات زيمبابوه روز شنبه سوم اوت اعلام کرده که رابرت موگابه با کسب ۶۱ درصد آرا، برنده انتخابات رياست جمهوری زيمبابوه شده است، مورگان چانگيرای،‌ رقيب او در اين انتخابات، گفته است که نتيجه اعلام شده را قبول ندارد.

رابرت موگابه ۸۹ ساله از سال ۱۹۸۰ يعنی از زمان به استقلال رسيدن زيمبابوه تاکنون، رئيس جمهور اين کشور بوده است.

به گزارش رويترز، مورگان چانگيرای، نخست وزير زيمبابوه و رهبر حزب جنبش برای تغيير دموکراتيک، حزب رقيب، گفته است: ما در دادگاه به نتيجه اين انتخابات اعتراض خواهیم کرد. ما به نهادهايی مانند اتحاديه افريقا و جامعه توسعه جنوب افريقا شکايت می کنیم.

طبق اين گزارش ناظران اتحاديه افريقا و جامعه توسعه جنوب افريقا به طور کلی انتخابات روز چهارشنبه زيمبابوه را تاييد کرده اند. اما ناطران مستقل داخلی نسبت تخلفاتی در جريان ثبت نام در اين انتخابات ابراز نگرانی کرده اند.

اين در حالی است که آمريکا از نحوه برگزاری انتخابات در زيمبابوه انتقاد کرده است.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در بيانيه ای گفته است :«ايالات متحده باور ندارد که نتايجی که امروز اعلام شد،‌بيانگر اراده و خواست مردم زيمبابوه باشد.»

اتحاديه اروپا نيز از نتايج انتخابات در زيمبابوه ابراز نگرانی کرده است.

کميسيون انتخابات زيمبابوه می گويد که حزب مورگان چانگيرای تقريبا ۳۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

پنج سال پیش انتخابات در سال ۲۰۰۸ به دور دوم کشیده شد. رابرت موگابه و مورگان چانگیرای به دوم راه يافتند. ولی به دلیل تنش هایی که پس از اعلام نتایج در این انتخابات رخ داد مورگان چانگیرای در نهایت از ادامه رقابت در انتخابات صرفنظر کرد.

با کناره گیری مورگان چانگیرای، رابرت موگابه به رياست جمهوری رسيد.
XS
SM
MD
LG