لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه مردمسالاری خبر داده«فراخوانی وزيران دولت نهم به کميسيون های مجلس به حدی رسيده که در هفته پيش رو ۱۷ وزير از ۲۱ وزير کابينه ، بايد برای پاسخگويی به سوالات نمايندگان و بررسی طرح و لايحه ها در کميسيون های مجلس حاضر شوند. »


اين روزنامه در گزارشی با عنوان « کابینه در مجلس » نوشته « وزيران علوم ، رفاه ، تعاون ، امور اقتصادی و دارايی ، کشور، امور خارجه ، نفت ، نيرو ، بهداشت و درمان ، ارتباطات و فناوری اطلا عات ، فرهنگ و ارشاد ، راه وترابری ، و مسکن با حضور در کميسيون های مختلف به سوالات نمايندگان مجلس پاسخ خواهند داد ، و وزرای صنايع ، بازرگانی ، جهاد کشاورزی ، و کار هم برای بحث و تبادل نظر در زمينه طرح ها و لوايح در کميسيون ها حضور می يابند. »


به نوشته روزنامه مردمسالاری « حضور اين تعداد وزير برای پاسخگويی به سوالات نشان می دهد که وزارتخانه ها در عمل به وظايف قانونی خود دچار ضعف ها و سستی هايی هستند که نهايتا منجر به اين همه سوال از طرف نمايندگان مجلس شده است ، و اين وضعيت در طول تاريخ جمهوری اسلامی کم سابقه است. »


لغو سفر هيات پارلمانی آلمان به تهران


روزنامه اعتماد از لغو سفر هيات دوستی پارلمان آلمان به تهران خبر داده ، و نوشته « سفر گروه دوستی پارلمانی آلمان به تهران که قرار بود اوايل اين هفته صورت گيرد ، به دلايل نامعلوم لغو شده است. »


به نوشته اين روزنامه گروه پارلمانی آلمان و ايران که از پنج نفر از نمايندگان احزاب مختلف آلمان تشکيل شده ، قرار بود به دعوت رسمی مجلس شورای اسلامی و گروه دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی برای چهار روز به تهران سفر کند.


اعتماد همچنين نوشته بر اساس برنامه ريزی ها ، اين هيات پارلمانی در طول دوران اقامت خود در تهران قرار بود با مسوولان ارشد مجلس شورای اسلامی ، سران فراکسيون های مختلف مجلس هشتم ، نمايندگان اقليت های دينی و همچنين تعدادی از مقامات وزارت خارجه ، شورای شهر و دستگاه قضايی ديدار کند ، اما هیات آلمانی سفر خود به تهران را به طور ناگهانی لغو کرده است.


ماموران پليس تهران بيمار شده اند


روزنامه کيهان ، به نقل از يک فرمانده نيروی انتظامی خبر داده که ۵۰ درصد ماموران راهنمايی و رانندگی اين نيرو « به دليل ارتباط مداوم و حضور دائمی در سطح شهر تهران دچار مشکلات ناشی از آلودگی صوتی و نيز عده ای از آن ها به دليل برخورد با برخی از رانندگان هنجار شکن ، دارای مشکلات متعدد » شده اند.


سعيد اسماعيلی رييس پليس راهور تهران گفته که ۲۵ درصد از عوامل پليس به دليل تماس دائم با ذرات معلق و آلودگی هوای تهران دچار بيماری ريوی شده اند.


به نوشته کيهان اين مقام نيروی انتظامی همچنين گفته که ۲۵ درصد ديگر عوامل پليس تهران نیز به دليل ايستادن های طولانی و عدم امکان نشستن به مشکلات جسمانی از قبيل واريس و ديسک کمر مبتلا شده اند.


۳۱ بيمار تب کريمه در ايران جان باختند


روزنامه جمهوری اسلامی ، از افزايش قربانيان تب کنگو در ايران خبر داده و نوشته که ۳۱ نفر از مبتلايان به اين بيماری جان باخته اند.


به نوشته اين روزنامه رييس مرکز مديريت بيماری های واگير وزارت بهداشت در اين خصوص گفته « تب کريمه کنگو يک بيماری ويروسی مشترک بين انسان و دام است که از ابتدای امسال ۱۰۸ نفر در ايران به اين بيماری مبتلا شده اند و از اين تعداد ۳۱ نفر جان باختند. »


روزنامه جمهوری اسلامی از قول محمدمهدی گويا نوشته « تب کريمه کنگو گاهی در ايران ديده می شود ، و طی يک ماه اخير نيز ۵ مورد از اين بيماری در لارستان فارس نيز مشاهده شده است. »


رشد ۱۶۸ درصدی اقلام خوراکی در يک سال


روزنامه سرمايه ، از افزايش تا ۱۶۸ درصدی قيمت ۳۸ ماده خوراکی در يک سال اخير خبر داده ، و نوشته « بررسی گزارش های رسمی بانک مرکزی از متوسط نرخ خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران نشان دهنده رشد تا ۱۶۸ درصدی قيمت ها در بازار ۳۸ قلم ماده خوراکی طی يک سال گذشته است. »


به نوشته اين روزنامه « ابتدای زمستان امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بيشترين رشد قيمت در بازار برنج رخ داده است ، به طوری که قيمت هر کيلو برنج وارداتی تايلندی با ۱۶۷ درصد رشد ، رتبه اول افزايش قيمت ها را از آن خود کرده و برنج وارداتی غيرتايلندی با ۱۴۲ درصد ، برنج داخله درجه يک با ۹۸ درصد و برنج داخله درجه دو با ۶۸.۹ درصد رشد قيمت در جايگاه های بعدی قرار گرفته اند. »


بنابر گزارش روزنامه سرمايه ، در گروه سبزی های تازه نيز گوجه فرنگی با ۱۲۷ درصد بيشترين افزايش قيمت را داشته ، و در گروه ميوه های تازه بيشترين رشد قيمت طی يک سال گذشته با ۱۱۹ درصد به بازار انگور اختصاص يافته است.


اين روزنامه همچنين نوشته در بازار مواد پروتئينی نيز در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بيشترين رشد قيمت در بازار گوشت گوسفند با استخوان رخ داده و قيمت هر کيلو از اين ماده پروتئينی ۲۱۶۶ تومان معادل ۲۹ درصد رشد يافته است.


در این گزارش همچنين عنوان شده که قيمت هر کيلو گوشت گاو و گوساله بی استخوان ۱۶۳۲ تومان معادل ۲۳.۳ درصد افزايش داشته ، و گوشت مرغ نیز نسبت به یک سال پیش ۲۹ درصد گران تر شده است.


XS
SM
MD
LG