لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

«افزایش نسبی» حجم و قیمت نفت صادراتی ایران در ماه فوریه


تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام از بالای ۳.۸ میلیون بشکه به ۲ میلیون و ۷۴۳ هزار بشکه در ماه فوریه رسیده است.
تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام از بالای ۳.۸ میلیون بشکه به ۲ میلیون و ۷۴۳ هزار بشکه در ماه فوریه رسیده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی گزارشی که پنج‌شنبه ۲۳ اسفندماه منتشر کرده است، می‌گوید قیمت نفت صادراتی ایران در ماه فوریه نسبت به ژانویه بیش از ۹ درصد افزایش یافته و به ۶۱ دلار و ۳۹ سنت رسیده است.

داده‌های گزارش جدید اوپک که در سایت رسمی آن منتشر شده است، حاکی است که برای اولین بار از ماه مه سال گذشته، تولید نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه ۱۲ هزار بشکه افزایش داشته است.

تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در ماه مه سال گذشته تا ژانویه سال جاری هر ماه کاهش داشته است و مجموعا از بالای ۳.۸ میلیون بشکه به ۲ میلیون و ۷۴۳ هزار بشکه در ماه فوریه رسیده است.

اخیرا خبرگزاری رویترز از قول منابعی گزارش داد که انتظار می‌رود کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران به آسیا در ماه فوریه به ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه برسد، در حالی که این رقم در ماه ژانویه کمی بیش از ۷۱۰ هزار بشکه بود.

علت اوج گیری صادرات نفت ایران احیای خرید نفت ایران توسط ژاپن و کره جنوبی است که به خاطر توقف چندماهه خرید نفت ایران، در ماه فوریه بیش از حد انتظار نفت جمهوری اسلامی را وارد کرده‌اند.

بر اساس آمارهای رویترز، دهها میلیون بشکه نفت بی‌مشتری ایران حداقل در ۱۳ نفتکش بزرگ و تاسیسات ذخیره سازی خشکی ایران و چین ذخیره شده است. بدین ترتیب، اوج گرفتن موقت صادرات ایران لزوما به رشد چشمگیر تولید نفت کشور منجر نمی‌شود و ایران می‌تواند بخشی از رشد صادرات را از نفت انبار شده تامین کند.

آمریکا به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان تا ماه مه (اردیبهشت سال آینده) معافیت داده است تا خرید نفت از ایران را بصورت محدود ادامه دهند. هنوز معلوم نیست آمریکا تحت چه شرایطی می‌خواهد معافیت این کشورها را تمدید کند، اما اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری گزارش داد، دولت دونالد ترامپ قصد دارد از ماه میلادی مه، با کاهش ۲۰ درصدی از صادرات نفت ایران، کل آن را به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند.

ایران قبل از خروج آمریکا از برجام روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

افت چشمگیر تولید نفت اوپک

اوپک در گزارش ماهانه خود می‌گوید کل تولید نفت این سازمان در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه ۲۲۱ هزار بشکه افت داشته است که علت عمده آن کاهش تولید نفت عربستان و ونزوئلا است.

آمریکا ژانویه سال جاری ونزوئلا را تحریم کرد و تولید این کشور در ماه گذشته ۱۴۲ هزار بشکه کاهش یافته و به حدود یک میلیون بشکه رسیده است. تولید ونزوئلا سالهاست که بخاطر کمبود سرمایه‌گذاری بصورت پیاپی کاهش می یابد. تولید این کشور در سال ۲۰۱۳ حدود ۲.۷ میلیون بشکه بود.

اوپک می‌گوید نیاز به نفت این سازمان در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل آن ۱.۴ میلیون بشکه کاهش یافت و در سال جاری نیز دوباره یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. نیاز به نفت اوپک در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

در ماه فوریه تولید اوپک ۳۰ میلیون و ۵۴۹ هزار بشکه بود.

برخلاف افت تقاضای جهانی برای نفت اوپک، تولید کشورهای غیر عضو این سازمان در سال جاری ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه افزایش خواهد داشت که بخش عمده آن بخاطر رشد تولید آمریکا خواهد بود.

منبع: اوپک، رویترز. د.خ
XS
SM
MD
LG