لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

اوپرا وینفری در انتخابات ۲۰۲۰؟ دوستان پیام‌های متفاوتی درباره آینده وی می‌فرستند


اوپرا وینفری ۶۴ ساله، در سه دهه گذشته یک پدیده در فضای فرهنگی آمریکا بوده است.
اوپرا وینفری ۶۴ ساله، در سه دهه گذشته یک پدیده در فضای فرهنگی آمریکا بوده است.

پس از سخنرانی اوپرا وینفری در مراسم گلدن گلوب، طیف‌های زیادی گمانه‌زنی کردند که شاید این چهره تلویزیونی مشغول بررسی حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ است.

یکی از نزدیکترین دوستان خانم وینفری، گیل کینگ، مجری خبری شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا است. خانم کینگ گفته که اوپرا، کمی جذب این ایده شده، کشورش را دوست دارد و می‌خواهد از هر راهی به آن کمک کند، ولی فکر نمی‌کنم فعالانه و در حال حاضر، در پی آن (حضور در انتخابات ریاست جمهوری) باشد.

روز دوشنبه، استدمن گراهام، شریک زندگی اوپرا وینفری هم به لس آنجلس تایمز گفت: «این بسته به نظر مردم است که آیا بخواهند او رییس‌جمهوری شود یا نه».

وی افزود: «(اگر مردم بخواهند) او به طور حتم آن را عملی خواهد کرد».

گمانه‌زنی‌ها در مورد فعالیت سیاسی اوپرا وینفری، از سخنرانی او در مراسم گلدن گلوب شروع شد. خانم وینفری جایزه «سسیل بی. دومیل» برای قدردانی از یک عمر فعالیت‌های هنری را دریافت کرد.

وی پس از گرفتن جایزه گفت که «خواهان صبحی روشن‌تر، حتی در تاریک‌ترین شب‌ها» است. برخی گمانه‌زنی می‌کنند که این نشانه شاید پیامی به حزب دمکرات آمریکا است که این چهره تلویزیونی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ نامزد کند.

با مطرح شدن بحث فعالیت سیاسی خانم وینفری، چهره‌های سیاسی آمریکا هم به آن واکنش نشان داده‌اند. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان، گفته که خانم وینفری هم مانند دونالد ترامپ، هیچ تجربه در زمامداری و اداره امور دولت ندارد.

خانم پلوسی گفته است: «بحثی که در مورد اوپرا می‌شود مطرح کرد، همانی است که در مورد ۴۵ وجود دارد». اشاره وی به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری فعلی و چهل‌وپنجمین رییس‌جمهوری آمریکا است. برخی مخالفان سیاسی آقای ترامپ، حاضر به ذکر نام او نیستند و فقط با شماره ۴۵ از او یاد می‌کنند.

با این حال، در فضای سیاسی آمریکا و با توجه به پایین بودن آمار محبوبیت دونالد ترامپ در میان دمکرات‌ها، حضور یک چهره تلویزیونی شاخص به عنوان یک کاندیدای سیاسی، دیگر آن تعجبی که قبلا در پی داشت را ندارد.

برد اندرسون، مدیر کمپین انتخاباتی باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ در ایالت آیووا، می‌گوید: «ببینید، کل این قضیه مضحک است و من هم متوجه هستم». وی که از حضور انتخاباتی اوپرا وینفری حمایت کرده، افزود: «فقط یادمان باشد که در زمانه‌ای هستیم که دنیای سیاست هم در حال حاضر، مضحک است».

سخنرانی خانم وینفری در مراسم گلدن گلوب و اشاره آتشین به زنان و دادن این پیام که او در رویای روزی است که «دیگر هیچ کس «من هم» را دیگر استفاده نکند». این خطاب مستقیم به زنان، برخی فعالان سیاسی را به این فکر انداخته که شاید خانم وینفری، همان چیزی باشد که در حال حاضر، حزب دمکرات آمریکا به آن نیاز دارد.

ایوانکا ترامپ، دختر رییس‌جمهوری آمریکا هم پس از سخنرانی اوپرا وینفری در گلدن گلوب، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، اعلام کرد که از گفته‌های اوپرا در مورد حمایت از زنان، به وجد آمده است.

​آخرین آمار محبوبیت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در ماه دسامبر رقم ۳۲ درصد را نشان می‌دهد. هرچند این آمار کمی از پیش بالاتر رفته، ولی کماکان پایین‌ترین آمار محبوبیت برای نخستین دوره چهار ساله یک رییس‌جمهوری در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

آقای ترامپ همچنین از سوی شماری از زنان به رفتار نادرست متهم شده است. وی قاطعانه این اتهام‌ها را رد کرده است. اوپرا وینفری، در سپتامبر گذشته هرگونه فکر برای حضور در فعالیت سیاسی را رد کرده بود. اما اضافه کرده بود پیروزی ترامپ در انتخابات باعث شد او در مورد اینکه پیش نیازهای دستیابی به مقام ریاست‌جمهوری، چه چیزهایی است، تجدیدنظر کند.

اوپرا وینفری ۶۴ ساله، در سه دهه گذشته یک پدیده در فضای فرهنگی آمریکا بوده است. متولد یک خانواده فقیر در ایالت می‌سی‌سی‌پی، با ورود به دنیای خبری تلویزیون و بعد صاحب شدن یک برنامه تلویزیونی، خیلی از تصورات را تغییر داد. اوپرا وینفری به پدیده‌ای فرهنگی تبدیل شده و بعد شبکه تلویزیونی خود را راه‌اندازی کرد.

دونالد ترامپ هم در سال ۲۰۱۵ در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا و در پاسخ به این پرسش که چه کسی را متمایل است به معاون ریاست‌جمهوری انتخاب کند، گفته بود: «اوپرا وینفری». آقای ترامپ گفته بود: «فکر کنم بعد از آن خیلی راحت ما پیروز خواهیم شد».

برخی فعالان سیاسی فکر می‌کنند که او چهره‌ای قابل تامل برای حضور در انتخابات است. جنیفر پالمیری، مدیر ارتباطات کاخ سفید در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما و مدیر ارتباطی کمپین سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون می‌گوید: «او (اوپرا وینفری) یک کاندیدای خیلی جدی خواهد بود».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ک.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG