لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

محمود عباس انتخابات پارلمانی مناطق فلسطینی را به تاخیر انداخت و اسرائیل را مقصر خواند


محمود عباس دولت اسرائیل را مسئول ابهام درباره انجام رای‌گیری در بخش شرقی اورشلیم/بیت المقدس دانست
محمود عباس دولت اسرائیل را مسئول ابهام درباره انجام رای‌گیری در بخش شرقی اورشلیم/بیت المقدس دانست

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه ۱۰ اردیبهشت انتخابات پارلمانی مناطق فلسطینی را به دلیل اختلاف نظر با اسرائیل در مورد رای‌گیری در بخش شرقی اورشلیم/ بیت المقدس و انشعاب در جنبش فتح به تاخیر انداخت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای عباس دولت اسرائیل را مسئول ابهام درباره انجام رای‌گیری در بخش شرقی اورشلیم/بیت المقدس دانست.

خبر برگزاری این انتخابات که قرار بود در ماه مه برگزار شود سه ماه پیش اعلام شد. این اولین انتخابات پارلمانی در مناطق فلسطینی از ۱۵ سال پیش است و کارشناسان معتقدند که واکنشی به زیر سئوال رفتن مشروعیت دمکراتیک نهادهای تشکیلات خودگردان و رهبری محمود عباس خواهد بود.

گروه حماس، رقیب اصلی محمود عباس در این انتخابات می‌تواند بر آرای خود بیافزاید. حماس که در فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا و اتحادیه اروپاست در انتخابات سال ۲۰۰۶ با یک کارزار تبلیغاتی منظم توانست گروه فتح را که مثل امروز دچار اختلاف بود در نوار غزه شکست دهد.

در شرایطی که محمود عباس و متحدانش به دلیل اختلافات شدید در گروه فتح در موضع ضعف قرار دارند به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی مناطق فلسطینی با انتقادهای داخلی روبرو خواهد شد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی هنوز در مورد رای‌گیری انتخابات رییس این تشکیلات که قرار است در ماه ژوییه برگزار شود، نظر خود را اعلام نکرده است.

در پی تصمیم محمود عباس کمیسیون انتخابات فلسطینی اعلام کرد که روند انتخابات تعلیق می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود کارزار انتخاباتی از روز جمعه آغاز شود.

روز جمعه در ساحل غربی رود اردن و نوار غزه تظاهراتی در اعتراض به تصمیم محمود عباس برگزار شد.

گروه حماس نیز از این تصمیم انتقاد کرد و سخنگوی آن گفت: «ما این تصمیم را که ناقض توافق ملی است رد می‌کنیم و گروه فتح را مسئول پیامدهای این تصمیم می‌دانیم.»

دولت اسرائیل تاکنون نظر قطعی خود را در مورد اجازه دادن به فلسطینیان ساکن بخش شرقی اورشلیم/بیت المقدس برای شرکت در رای‌گیری اعلام نکرده است.

هر چند شرکت فلسطینیان ساکن بخش شرقی اورشلیم/ بیت المقدس در رای‌گیری از نظر نمادین بسیار مهم تلقی می‌شود ولی بسیاری از فلسطینیان معتقدند که گروه فتح به دلیل نگرانی از شکست در انتخابات از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای به تعویق انداختن رای‌گیری بهره‌برداری می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این تصمیم را «عمیقا ناامید کننده» توصیف کرد و خواستار آن شد که تاریخ جدید برگزاری انتخابات هر چه زودتر اعلام شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG