لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

پومپئو: آمریکا در پیگیری کارزار فشار حداکثری بر حکومت ایران مصمم است


مایک پومپئو٬ وزیر خارجه آمریکا گفته است، آمریکا در پیگیری رویکرد کارزار فشار حداکثری برای مقابله با حکومت ایران مصمم است.

مایک پومپئو در یادداشتی در نشریه «فارین افرز» که این هفته منتشر شده، نوشته است: ایالات متحده در پیگیری کارزار فشار حداکثری برای مقابله با ایران مصمم است، حکومتی که هنجارهای بین المللی را نادیده می‌گیرد، حقوق بشر را در مورد مردم ایران نقض می کند، و مرگ و تباهی را در سراسر جهان می‌گستراند.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید،هدف تحریم های تهاجمی ایالات متحده این است که حکومت ایران را وادارکند که بین ادامه یا بازگشت از سیاست‌هایی که باعث اعمال این تحریم‌ها شده، یکی را انتخاب کند.

آمریکا اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که از توافق هسته‌ای شش قدرت جهان با ایران موسوم به برجام خارج می شود و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی باز می‌گردند.

ایالات متحده اواسط مردادماه امسال دور نخست تحریم‌های معلق شده علیه تهران را دوباره اجرایی کرد. آمریکا گفته که دور دوم تحریم‌ها از روز چهارم نوامبر (۱۳ آبان) اجرایی خواهد شد که هدف از آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

مایک پومپئو همچنین نوشته است: تصمیم حکومت ایران برای تداوم فعالیتهای تخریبی خود تاکنون پیامدهای شدید اقتصادی داشته است که به دلیل سوء مدیریت نه تنها این پیامدها تشدید شده‌اند، بلکه رژیم توان بهره‌‌داری ازمنافع (اقتصادی)خود را ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرده است: فشار اقتصادی تنها یک بخش از کارزار آمریکا است. مهار بخش دیگری از این کارزار است. رئیس جمهوری ترامپ معتقد است که باید اقدامات روشنی انجام داد تا ایران را وادار کند که به دنبال از سرگیری برنامه هسته‌ای خود نباشد و به فعالیت‌های مخرب خود ادامه ندهد.

مایک پومپئو تصریح کرده است: ما به دنبال جنگ نیستیم. ولی باید این نکته را به صراحت روشن کنیم که تشدید تنش به نفع ایران نیست؛ جمهوری اسلامی توان ایستادگی در برابرقدرت نظامی آمریکا را ندارد و ما ابایی نداریم که چنین موضوعی را به رهبران ایران گوشزد کنیم.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید، تحریم‌های آمریکا بخشی از یک جنگ روانی علیه تهران است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز تحریم های تازه آمریکا را نشانه‌ای از «اعتیاد» واشینگتن به تحریم دانست.

آمریکا خواهان مذاکره درباره آینده برنامه اتمی ایران پس از پایان برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و گزارش رادیو فردا؛خ.
XS
SM
MD
LG