لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

پومپئو: فشار تحریم‌ها بودجه نظامی پیشنهادی دولت ایران را ۲۴ درصد کاهش داده است


مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۶ آذر در بیانیه‌ای گفت که «به عنوان نتیجه مستقیم کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ بر جمهوری اسلامی، بودجه نظامی و 'امنیتی' پیشنهادی دولت ایران برای سال آینده ۲۴ درصد کاهش داشته است.»

اظهارات آقای پومپئو در مورد مقادیر بودجه پیشنهادی دولت ایران در دو حوزه نظامی و همچنین «امنیتی» است. بنا به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، ازجمله تسنیم، بودجه نظامی ایران در سال‌های ۹۸ و ۹۹ خورشیدی کاهش داشته است اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

وزیر خارجه ایالات متحده در این بیانیه با بیان این که نفت و پتروشیمی «منابع اصلی درآمد رژیم ایران برای سرکوب مردم و پیشبرد اهداف بدخواهانه خارجی آن» هستند، به تحریم یک شرکت ویتنامی و مدیرعامل آن در این رابطه اشاره کرد.

بر اساس این بیانیه، وزارت خارجه آمریکا یک شرکت حمل‌ونقل گاز و مواد شیمیایی در ویتنام را به دلیل ارتباط آگاهانه با یک انتقال عمده فرآورده‌های نفتی از ایران، در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ یا بعد از آن، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

به گفته آقای پومپئو، این وزارتخانه مدیرعامل آن شرکت را نیز تحت تحریم قرار داده است.

وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه همچنین نوشته است که «دوباره تأکید می‌کنیم که فقط یک تغییر اساسی در رفتار رژیم ایران می تواند راهی برای کاستن از تحریم‌ها فراهم کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز پیش از این اعلام کرد که آمریکا چهار شرکت اماراتی و هنگ‌کنگی، و همچنین یک شرکت ویتنامی را در ارتباط با ایران و کمک به جمهوری اسلامی برای فروش فرآورده‌های پتروشیمی تحریم کرده است.‎

به گزارش روز چهارشنبه ۲۶ آذر سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های «آلفا تک تریدینگ» و «پترولاینس» امارات همراه با شرکت‌های «کشتیرانی بین‌المللی دونگای» و «پتروشیمی جنوب شرق» (پتروکم ساوث ایست) هنگ‌کنگ به اتهام همکاری با شرکت ترلیانس هنگ‌کنگ برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه صنایع پتروشیمی ایران به فهرست سیاه افزوده شده‌اند.

آمریکا همچنین شرکت حمل و نقل محصولات پتروشیمی و گاز ویتنام را همراه با مدیر عامل آن، در رابطه با نقض تحریم‌های پتروشیمی ایران تحریم کرده است.‎

دولت ترامپ اعلام کرده که تحریم‌ها علیه ایران را در هفته‌های آخر دولت کنونی آمریکا تشدید خواهد کرد و از جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، خواسته است تا از این اهرم به‌وجود آمده علیه جمهوری اسلامی استفاده بهینه کند.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد گفت‌وگوهای او و دیگر مقام‌های دولت ترامپ با تیم جو بایدن دربارهٔ ایران و برجام آغاز شده است.

او گفت: «سعی می‌کنیم آن‌ها را متقاعد کنیم که الان سال ۲۰۱۵ نیست. تقریباً سال ۲۰۲۱ است و تغییرات زیادی رخ داده است، بنابراین فرمول‌هایی که فکر می‌کردید چارچوب‌هایی خوبی برای مذاکره اصلی [برجام] هستند، امروز چندان مناسب نیستند».

آقای آبرامز در عین حال گفت اقدام‌هایی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در رابطه با ایران انجام شد، به‌طور کامل بازگشت‌پذیر نیستند.

با استفاده از بیانیه وزیر خارجه آمریکا، صدای آمریکا و رادیوفردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG