لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

ده‌ها هزار تن در اسلواکی به یاد روزنامه‌نگار مقتول در این کشور راهپیمایی کردند


یان کوسیاک و دوست دخترش، مارتینا کوسنیروا، هر دو ۲۷ ساله بودند.
یان کوسیاک و دوست دخترش، مارتینا کوسنیروا، هر دو ۲۷ ساله بودند.

یک هفته پس از قتل یک روزنامه‌نگار تحقیقی در اسلواکی، هفت مظنون اولیه که بازداشت شده بودند روز شنبه ۱۲ اسفند آزاد شدند و همزمان تظاهراتی با شرکت دهها هزار تن در این کشور برگزار شد.

جسد یان کوسیاک، روزنامه‌نگار ۲۷ ساله‌ای که در حال تحقیق بر روی موضوع فساد مالی بود، یکشنبه گذشته به همراه دوست دخترش، مارتینا کوسنیروا، در روستایی در نزدیکی براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، یافت شد.

در پی قتل این روزنامه‌نگار که این کشور اروپای مرکزی را در شوک فرو برد، روز پنج‌شنبه هفت تن که اکثر آنها بازرگان‌های ایتالیایی یا مرتبط با آنها هستند، بازداشت شدند. با این حال به گزارش رویترز دنیسا بالوگ‌هوا، سخنگوی پلیس اسلواکی، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد با پایان یافتن مهلت ۴۸ ساعته «بازداشت موقت» و بازپرسی اولیه از مظنونان، تمامی آنها آزاد شدند.

آخرین مقاله تحقیقی یان کوسیاک به موضوع ارتباط احتمالی بین مافیای ایتالیا و شماری از سرمایه‌داران اسلواکی می‌پرداخت و به برخی سیاستمداران این کشور نیز اشاره داشت. در پی کشته شدن یان کوسیاک، مقاله ناتمام او در رسانه‌های متعدد اسلواکی و شماری از رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در بخشی از مقاله این روزنامه‌نگار مقتول که احتمال وقوع فساد و تخلف مالی در دریافت یارانه‌های اتحادیه اروپا مطرح شده است.

قتل یان کوسیاک، روزنامه‌نگار تحقیقی در اسلواکی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00

روبرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی، در جلسه‌ای اضطراری که برای بررسی قتل این روزنامه‌نگار برگزار شد تأکید کرد که اگر ثابت شود این قتل به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگارانه آقای کوسیاک بوده است، در آن صورت می‌توان گفت «با حمله‌ای بی‌سابقه به آزادی بیان و دموکراسی در کشور مواجه شده‌ایم».

پیش از این پلیس محلی احتمال داده بود سوء قصد به یان کوسیاک با تحقیقات او مرتبط بوده است.

«حمله به روزنامه‌نگار؛ حمله به همه ما»

قتل این روزنامه‌نگار تحقیقی، اسلواکی را در یک هفته اخیر در شوک فرو برده و هزاران تن با حضور در برابر محل زندگی یان کوسیاک، به یاد او و نامزدش شمع روشن کردند.

روز جمعه نیز راه‌پیمایی‌های متعددی با حضور ده‌ها هزار تن در شهرهای مختلف اسلواکی برگزار شد. به گفته برگزارکنندگان، شمار کسانی که در راه‌پیمایی براتیسلاوا، پایتخت این کشور، حضور داشتند به حدود ۲۵ هزار تن می‌رسید.

در پارچه‌نوشته سیاه‌رنگی که در صف نخست راه‌پیمایی در دست شرکت‌کنندگان قرار داشت این نوشته دیده می‌شد: «حمله به روزنامه‌نگاران حمله به همه ماست».

کریستف دلوآر، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، سخنران این راه‌پیمایی بود. او در سخنانش از جمله گفت: امروز براتیسلاوا پایتخت آزادی رسانه‌ها در جهان است.

رئیس سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین با انتقاد از اظهار نظرهای گذشته نخست‌وزیر اسلواکی درباره روزنامه‌نگاران، آنها را «خطرناک» خواند و گفت در دیدار چند ساعت پیش خود با آقای نخست‌وزیر خواستار عذرخواهی او شده است.

با این حال دفتر نخست‌وزیر اسلواکی در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG