لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

گزارش‌ مجلس نمایندگان؛ تلاش منصوبان ترامپ برای فروش فناوری هسته‌ای به عربستان


الیجا کامینزگر، رئیس دموکرات کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا (چپ) و جیسون چافتز (عکس از آرشیو)
الیجا کامینزگر، رئیس دموکرات کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا (چپ) و جیسون چافتز (عکس از آرشیو)

گزارش ها حاکی است که یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی گفته است منصوبان دولت دونالد ترامپ به رغم مخالفت برخی از نهادهای این دولت در تلاشند که فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی بدهند.

گفته می‌شود رئیس دموکرات کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان در گزارش جدیدی عنوان کرده‌ که چندین تن از منصوبان دولت دونالد ترامپ علی‌رغم مخالفت اعضای شورای امنیت ملی ایالات متحده و برخی از مقامات ارشد کاخ سفید، تلاش می‌کنند که واشینگتن تجهیزات و فناوری تاسیس پایگاه هسته‌ای را به عربستان سعودی بفروشد.

دموکرات‌ها اکنون اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دارند.

روزنامه واشینگتن‌پست بر اساس این گزارش نوشته که مقامات مخالف این امر از جمله وکلای کاخ سفید و نیز ژنرال اچ.آر مک‌مستر، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا، ‌هستند که سال ۲۰۱۷خواستار توقف مذاکرات واشینگتن و ریاض در این‌باره شده بودند.

این مقامات تاکید داشته‌اند که فروش این تجهیزات و فناوری به عربستان سعودی می‌تواند در تضاد با منافع ملی آمریکا قرار بگیرد و نیز با برخی مخاطرات امنیتی و مشکلات قانونی همراه باشد.

اما با این حال چنان‌چه دموکرات‌های کنگره آمریکا گفته‌اند، هفته گذشته در کاخ سفید گفت‌وگوهایی بر سر فروش احتمالی فناوری هسته‌ی به عربستان انجام گرفته است.

جزییات این گفت‌وگوها در گزارش ۲۴ صفحه‌ای الیجا کامینزگر، رئیس دموکرات کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا، بازتاب یافته است که بر اساس مدارک ارائه شده به کمیته و نیز اظهارات برخی مقاماتی که نگران ادامه این گفت‌وگوها هستند، تهیه شده.

از سویی کمیته جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اعلام کرده که در تنظیم این گزارش مشارکتی نداشته و اساسا تا یکشنبه شب نیز به نسخه‌ای از آن دسترسی نداشته و از این رو امکان ارزیابی گزارش را نیافته است.

این گزارش می‌گوید که چندین نفر از حلقه اطرافیان دونالد ترامپ در مذاکرات نقش دارند و اضافه می‌کند، یکی از شرکت‌های مالک تاسیسات انرژی که می‌تواند از این معامله احتمالی سود ببرد، شرکت «واشینگتن‌هاوس الکتریک» است که زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری بروکفیلد محسوب می‌شود، شرکتی که به خانواده جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، کمک‌های اقتصادی کرده است.

گزارش آقای کامینگز در نهایت عنوان می‌کند که فروش فناوری بسیار حساس ایالات متحده به عربستان سعودی آن هم بدون موافقت کنگره می‌تواند نقض قانون انرژی اتمی در آمریکا باشد.

منبع: واشینگتن‌پست؛ س.ن
XS
SM
MD
LG