لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

فشار مقام‌های پاکستانی بر خبرنگاران رادیو آزادی در اسلام‌آباد


نمایی از وبسایت خبری رادیو مشعل
نمایی از وبسایت خبری رادیو مشعل

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در بیانیه‌ای از فشار مسئولان پاکستانی بر کارکنان رادیو مشعل در این کشور ابراز نگرانی کرده و از تلاش احتمالی این مقام‌های برای گرفتن اقرارهای اجباری از کارکنان رادیو مشعل خبر داده است.

توماس کنت، رئیس رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، گفته است که مسئولان پاکستانی تلاش دارند از کارکنان رادیو مشعل اقرارهای اجباری علیه سازمانی که برای آن کار می‌کنند، بگیرند.

وزارت کشور پاکستان به تازگی دستور داد دفتر اسلام‌آباد رادیو مشعل، از ایستگاه‌های خبری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی که مخاطبان آن در ناحیه مرزی بین پاکستان و افغانستان هستند، تعطیل شود.

گفته شده سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، آی‌اس‌آی، این ایستگاه خبری را متهم کرده که برنامه‌هایی «در راستای خلاف منافع پاکستان»، و «همگام با دستگاه‌های اطلاعاتی متخاصم» تولید و منتشر کرده است.

توماس کنت در واکنش به این اتهام و با رد آن گفته بود رادیو مشعل، به هیچ سازمان اطلاعاتی و امنیتی و یا هیچ دولتی خدمت نمی کند.

روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه، پاکستان دلیل دیگری برای تعطیلی رادیو مشعل اعلام کرد.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران و در ارتباط دستور دولت برای تعطیلی رادیو مشعل گفت که این درخواست به دلیل این بوده که این سازمان، «مدارک الزامی و مجوزهای ضروری از مقام‌های مرتبط» نداشته است.

این در حالی است که شرکت تولید محصولات رسانه‌ای رادیو مشعل، به طور رسمی به عنوان شرکتی با اولویت کاری تولید محتوای رادیویی، در پاکستان ثبت شده است. رادیو مشعل هیچ گونه فرستنده رادیویی در داخل پاکستان ندارد.

کمیته حمایت از خبرنگاران، دستور به تعطیلی دفتر رادیو مشعل در اسلام‌آباد را «تهدید مستقیم علیه آزادی رسانه‌ها» خوانده است.

دستور تعطیلی دفتر رادیو مشعل یک هفته پس از آن صادر شد که ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد مشترک پاکستان گفته بود در مورد این انتقاد آمریکا از پاکستان که به اندازه با تروریسم مقابله نکرده و همچنین تصمیم واشینگتن برای تعلیق کمک‌های نظامی به اسلام‌آباد، احساس «خیانت» می‌کند.

در آغاز سال نو میلادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پاکستان را به «دروغگویی و فریب» متهم کرد و گفت که کشورش کمک نظامی ۱.۹ میلیارد دلاری خود به پاکستان را تا زمانی که اسلام‌آباد قاطعانه به برخورد با ستیزه‌جویان طالبان و شبکه شبه‌نظامی حقانی نپردازد، قطع خواهد کرد.

دفتر مرکزی رادیو مشعل در مقر اصلی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در پراگ در جمهوری چک است. این ایستگاه پخش رادیویی و دیجیتال دارد.

بر اساس بیانیه و گزارش خبری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG