لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

روسیه می‌گوید برای ادامه تحقیقات در سوریه طرح تازه‌ای ارائه شده‌است


بازرسان سازمان ملل در جریان تحقیقات در سال ۲۰۱۳ در اطراف دمشق
بازرسان سازمان ملل در جریان تحقیقات در سال ۲۰۱۳ در اطراف دمشق

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد به خبرگزاری دولتی آن کشور گفته است دو عضو غیردائم شورای امنیت، طرح تازه‌ای را با هدف دستیابی به «مصالحه» برای ازسرگیری تحقیقات در مورد حملات شیمیایی در سوریه ارائه‌ کرده‌اند. روسیه قطعنامه‌های پیشین را وتو کرده بود.

اظهارات تازه را فیودور استژیژوفسکی، سخنگوی ارشد هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل، در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» بیان کرده‌است.

«تاس» به نقل از منبعی در سازمان ملل که نامی از او برده نشده گفته رای‌گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده ممکن است روز ۲۸ آبان انجام شود. بنا بر این گزارش پیش‌نویس تازه را سوئد و اروگوئه تهیه کرده‌اند.

تازه‌ترین گزارش‌ها یک روز پس از آن منتشر شده‌اند که روسیه برای یازدهمین بار قطعنامه‌ای در مورد سوریه را «وتو» کرد؛ تازه‌ترین طرح ارائه‌شده از سوی ژاپن، عضو غیردائم شورای امنیت، خواستار تمدید «ماموریت سازوکار مشترک تحقیقاتی» در سوریه پیرامون کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی، برای مدت ۳۰ روز شده بود.

پیش از این روسیه، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا برای تمدید یک‌ساله مأموریت این گروه را وتو کرد.

مهلت تعیین‌شده برای ماموریت فعلی «سازوکار تحقیقاتی مشترک» (JIM) سازمان ملل، و بازرسان سازمان جلوگیری از گسترش جنگ‌افزار شیمیایی، در تاریخ ۲۶ آبان، دو روز پیش، به‌پایان رسید.

در چهارم آبان ماه،‌ گروه تحقیقاتی در گزارشی حکومت بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی در فروردین ماه سال جاری به خان‌شیخون معرفی کرد. دولت سوریه گزارش‌ این هیئت درباره «حمله شیمیایی» به خان شیخون را مغرضانه خوانده و آن را رد کرده است.

وتوهای پی‌درپی روسیه علیه قطنامه‌های ارائه‌شده برای آن‌که بازرسان بتوانند به تحقیقات ادامه دهند، با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفته «روسیه وقت ما را تلف می‌کند». خانم هیلی می‌گوید اقدامات اخیر روسیه «با هدف ایجاد تاخیر، مانع و در نهایت جلوگیری از تلاش‌ها برای آن‌که مسئولان حملات شیمیایی سوریه پاسخگوی کرده‌های خود شوند، صورت می‌‌گیرد».

فرانسوا دلارته، نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز گفته وتوی روسیه ضربه‌ای به تلاش‌های ملل متحد برای جلوگیری از کاربرد سلاح‌های شمیایی بود.

از سوی دیگر واسیلی نـِبـِنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، می‌گوید «سازوکار تحقیقاتی مشترک» (JIM) به یک «بازسازی» نیاز دارد و از جمله باید در درجه اول به حفظ شواهد در مورد استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی اقدام کند. آقای نـِبـِنزیا می‌گوید سازوکار و مشترک، «ساختاری شبیه عروسک خمیه‌شب‌بازی» دارد و می‌تواند توسط غرب «مورد بهره‌برداری» قرار گیرد. روسیه می‌گوید نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات بازرسان «برپایه اطلاعات جعلی» بنا شده «و هر بار هم دولت سوریه را متهم به نادیده‌گرفتن معیارها بین‌المللی می‌کند».

پیش از رای‌گیری قطعنامه ارائه‌شده از سوی ژاپن، خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود بسیاری از اعضای شورای امنیت، برخلاف روسیه، خواستار افزایش موقتی زمان بازرسی‌ها هستند.

پس از رای مخالف روسیه به قطعنامه سه روز پیش، خود روسیه نیز قطعنامه‌ای برای بازرسازی سازوکار تحقیقاتی مشترک به شورای امنیت ارائه کرد که تنها چهار رای «آری» -از چین، بولیوی، قزاقستان و روسیه- دریافت کرد.

XS
SM
MD
LG