لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

یک مقام قضایی: همه متهمان پرونده ثامن‌الحجج با وثیقه آزاد شدند


به گفته یکی از کارکنان «ثامن‌الحجج»٬ تعداد کارکنان این موسسه در سراسر ایران را دو هزار و ۷۰۰ نفر بود.
به گفته یکی از کارکنان «ثامن‌الحجج»٬ تعداد کارکنان این موسسه در سراسر ایران را دو هزار و ۷۰۰ نفر بود.

یک مقام قضایی استان تهران از آزادی همه متهمان پرونده شرکت تعاونی اعتبار «ثامن‌الحجج» با تودیع وثیقه از زندان خبر داد.

ثامن‌الحجج یک مؤسسه مالی ورشکست‌شده است که به گفته احمد توکلی، نماینده مجلس نهم، اکثر دریافت‌کنندگان وام از آن قاضی‌های باسابقه و فرزندان روحانیون شاخص و شخصیت‌های سیاسی هستند.

آقای توکلی پیش از این ضمن تهدید به افشای نام این گیرندگان وام، گفته بود که «مدیرعامل مؤسسه مالی ثامن‌الحجج نفوذ زیادی دارد و حتی حکم بازداشت آقای بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت قبل را گرفته بود».

حال، خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه (۲۲ آذر) به نقل از سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران از آزادی همه متهمان این پرونده به قید وثیقه خبر می‌دهد.

محسن افتخاری، مقام قضایی استان تهران، همچنین افزوده که زمان محاکمه متهمان این پرونده، «هنوز مشخص نشده و همچنان دادگاه مشغول انجام تشریفات دادرسی و ابلاغ است.»

به گفته سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران، در این بخش از پرونده که در دست رسیدگی دادگاه است، حدود ۳۵۰ شاکی وجود دارد.

وی با این حال افزوده که «تمام بخش‌های این پرونده به دادگاه نیامده و بخشی از آن همچنان در دست رسیدگی دادسرا است.»

آن‌طور که افتخاری خبر داده، «عده‌ای از سپرده‌گذاران، تعیین تکلیف و سپرده‌های خود را پس گرفته‌اند» و به همین دلیل، «بعید است شکایت کنند.»

تسنیم نوشته که پیش‌تر غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، حجم مالی پرونده شرکت تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج را نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

آقای اسماعیلی گفته بود که «بخش زیادی از سپرده‌های مردم با تعیین بانک عامل، پرداخت شده و بخشی نیز باقی مانده‌است.»

هفتم آذرماه احمد توکلی، نماینده مجلس نهم، ضمن تهدید به افشای نام دریافت‌کنندگان وام از مؤسسه مالی ورشکست شده «ثامن الحجج» اعلام کرد که اکثر این افراد قاضی‌های باسابقه و فرزندان روحانیون شاخص و شخصیت‌های سیاسی هستند.

به گزارش وب‌سایت الف، توکلی در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران از افرادی که از مؤسسه اعتباری «ثامن الحجج» وام دریافت کرده‌اند، خواست که این وام‌ها را پس بدهند.

وی تهدید کرد که در صورت پرداخت نشدن این وام‌ها، فهرست این افراد را منتشر خواهد کرد.

مؤسسه مالی ثامن الحجج، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را تحت عنوان «تعاونی ثامن الحجج دانش‌آموختگان» آغاز کرد.

آن‌طور که ایسنا نوشته، این مؤسسه به دلیل سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و رکود در این بازار ورشکست شد.

ابوالفضل میرعلی، مدیرعامل این مؤسسه، سابقه عضویت در هیئت مدیره شرکت نفت، گاز و پتروشیمی «لیسار ماه» را دارد که منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق و محمدحسن خامنه‌ای، برادر رهبر جمهوری اسلامی، عضو هیئت مدیره آن بوده‌اند.

همچنین پیش از این برخی از اصول‌گرایان، ستاد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را متهم کرده بودند که از این مؤسسه پول گرفته‌است.

این مؤسسه پس از ورشکست شدن به بانک پارسیان واگذار شده و این بانک اعلام کرده که دارندگان سپرده‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانند تا ۳۵ میلیون تومان از سپرده‌هایشان بردارند و پس از آن مابقی طلبشان ظرف یک سال پرداخت خواهد شد.

بانک پارسیان اعلام کرده که سپرده‌های ۲۰۰ میلیون تومان و بیشتر را در مراحل بعد پرداخت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG