لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

هوای تهران در نوروز ۹۷ از همه نوروزها آلوده‌تر شد


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خبر داد که این شهر در نوروز ۹۷ آلوده‌ترین هوا را در دهه اخیر داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید حسینی روز ۱۴ فروردین اعلام کرد که در ۱۰ سال گذشته، در تعطیلات نوروزی،تهران بیشترین روزهای پاک سال را داشت.

وی گفت که با این حال درنوروز ۹۷ فقط یک روز هوای پاک در تهران ثبت شده است.

به گفته آقای حسینی، در این مدت هوای تهران هفت روز سالم و پنج روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

در نوروز سال ۹۶و ۹۵ هوای تهران هفت روز پاک و شش روز سالم بود. در این دو سال در هیچ یک از روزهای نوروز هوای تهران ناسالم نبود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز ۱۱ فروردین ورود گرد و غبار به استان تهران را یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در نوروز ۹۷ ذکر کرده بود.

آقای حسینی افزایش تردد خودروها نسبت به سال‌های گذشته را از دیگر عوامل افزایش آلودگی هوا اعلام کرده بود.

هوای تعدادی از دیگر شهرهای ایران از جمله زنجان، تبریز و دورود، بروجرد و ازنا در استان لرستان در برخی از روزهای نوروز ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شده بود.

سال ۹۶ آلودگی هوا چندین بار باعث تعطیلی مدارس تعدادی از شهرهای بزرگ ایران از جمله اصفهان، تبریز،ارومیه و اراک شد.

در تهران نیز بارها به خواست کمیته اضطرار آلودگی علاوه بر تعطیلی مدارس این شهر، توسعه طرح ترافیک تا محدوده زوج و فرد، اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، توقف فعالیت‌های عمرانی و فعالیت کارخانه‌‌های آلاینده ساز و منع تردد کامیون‌ها اجرا شد.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی همچنان اقدامی برای کاهش آلودگی هوا در کوتاه مدت و میان مدت انجام نداده‌اند.

در همین حال عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ۹۶،گازوئیل و ماشین‌ها را دو عامل آلودگی هوا اعلام کرده و گفته بود: «نه می‌توانیم جلوی رفت‌وآمد ماشین‌ها را بگیریم و نه بدون گازوئیل می‌توانیم زندگی کنیم. باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابجا کند».

در چند سال اخیر همچنین وقوع پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا در حداقل ۱۰ استان در غرب، شرق مرکز و جنوب ایران بارها باعث تعطیلی مدارس و اداره‌ها، لغو پروازها و ایجاد مشکلات تنفسی برای شماری از شهروندان شده‌است.

XS
SM
MD
LG