لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

درخواست امام جمعه تهران برای رد لوایح فتف در مجمع تشخیص مصلحت نظام


در حالی که برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش بینی کرده‌اند، لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی در این نهاد تصویب شود، امام جمعه تهران خواستار رد این لوایح در مجمع تشخیص شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاظم صدیقی تصویب لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی در ایران را «خودتحریمی» خواند.

آقای صدیقی اضافه کرد:«اگر امروز می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم با FATF اشراف اطلاعاتی دشمن بر منابع بانکی بیشتر می‌شود».

وی با اشاره به بررسی لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود که «به مجمع تشخیص مصلحت امید داریم و می دانیم مانند شورای نگهبان به عزت و استقلال فکر می‌کنند».

آقای صدیقی هفته پیش نیز ضمن تشکر از شورای نگهبان به دلیل رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی را «کاپیتولاسیون» و «ذلت‌بار» خوانده بود.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم که از آن به عنوان «مهم‌ترین» لایحه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) نام برده می‌شود پس از رفع ایرادات شورای نگهبان توسط مجلس در انتظار اظهار نظر دوباره این شورا است.

مجلس همچنین درباره بندهایی از این قانون بر مصوبه سابق خود «اصرار» کرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید درباره آنها اظهار نظر کند.

از سه لایحه دیگر گروه ویژه اقدام مالی شامل «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «لایحه پالرمو»، تنها نخستین آنها به تایید شورای نگهبان رسیده و تکلیف بقیه نامشخص است.

در همین حال مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یک برنامه تلویزیونی خبر داد که «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» روز شنبه در این نهاد بررسی خواهد شد.

آقای انصاری پیش بینی کرد که این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شوند.

پیش از این علی لاریجانی، رئیس و برخی دیگر نمایندگان مجلس خبر داده بودند که بانک‌های اروپایی و حتی بانک‌های «کشورهای دوست» اعلام کرده‌اند، شرط همکاری با ایران تصویب لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) است.

در همین حال حسن روحانی رئیس جمهور ایران با تاکید بر اینکه در صورت تصویب نشدن لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی، مبادلات مالی برای ایران ۲۰ درصد گران‌تر تمام می‌شود، گفته که باید هزینه تصویب نشدن این لوایح و نبود برجام برای مردم بیان و از آنان نظر خواسته شود.

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، ۲۷ مهرماه ضمن ابراز تأسف از این که هنوز اکثر موارد مربوط به تعهدات ایران حل‌ناشده باقی مانده است، در عین حال تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد که مورد استقبال مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

در همین حال صندوق بین‌المللی پول به ایران توصیه کرده است که اقدامات ضد پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را تا قبل از ضرب‌الاجل فوریه ۲۰۱۹ (گروه ویژه اقدام مالی) انجام دهد.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا و فارس، وب‌سایت جماران و رادیو فردا/ ا.م./ خ
XS
SM
MD
LG