لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

تهدید نماینده خامنه‌ای درباره انفجار اتوبوس سپاه:به ازای هر شهید ۱۰ نفر را می‌کشیم


عبدالله حاجی صادقی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران
عبدالله حاجی صادقی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران اعلام کرد که در ازای هر یک از افراد کشته شده در انفجار اتوبوس این نهاد، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ۱۰ نفر از افراد گروه‌های مسلخ مخالف حکومت در سیستان و بلوچستان را خواهند کشت.

به گزارش ایرنا، عبدالله حاجی صادقی، روز سه شنبه، ۳۰ بهمن، گفت: «انتقام از عوامل تروریستی خاش به موقع انجام می‌شود و ما قرار گذاشته‌ایم که مقابل هر شهید، ۱۰ نفر از تروریست‌ها به هلاکت برسند».

وی این سخنان را در حاشیه مراسم بزرگداشت نیروهای کشته شده سپاه پاسداران در حادثه انفجار اتوبوس این نهاد بیان کرد.

آقای صادقی توضیحات بیشتری درباره این تهدید خود نداده است. مقامات جمهوری اسلامی گروه «جیش العدل» که مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، را یک گروه «تروریستی» می‌خوانند.

این گروه اما هدف از اقدامات خود را دفاع از حقوق اهل سنت سیستان و بلوچستان ذکر کرده است.

چهارشنبه گذشته، در پی «حمله انتحاری» به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در مسیر خاش – زاهدان ۲۷ عضو سپاه کشته شدند و ۱۲ زخمی بر جای ماند.

در همین حال محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز سه شنبه گفت: « «دو نفر از عناصر تیم تروریستی پاکستانی بودند و عامل انتحاری نیز فردی به نام حافظ محمدعلی از پاکستان بود و یک فرد دیگر نیز از پاکستان حضور داشته است».

آقای پاکپور بدون اشاره به تعداد، از بازداشت تعدادی از «عوامل» این حمله از جمله یک زن خبر داده است.

گروه جیش العدل به این گزارش واکنش نشان نداده اما شامگاه دو شنبه گزارش رسانه‌های سپاه پاسداران درباره بازداشت نیروهای خود را تکذیب کرده بود.

روز یک شنبه، یحیی رحیم صفوی، دستیار نظامی آیت الله خامنه‌ای، تلویحاً تهدید کرده بود که در صورت برخورد نکردن دولت پاکستان با گروه‌های مسلح مخالف حکومت جمهوری اسلامی، نیروهای نظامی ایران در خاک آن کشور به آنان حمله خواهند کرد.

وی گفته بود: «نیرو‌های مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی سپاه، حق خود می‌دانند که برای دفاع و امنیت مرز‌های ایران و سرکوب عاملان این تروریست‌های جنایتکار به رسالت انقلابی خود عمل کنند».

در همین حال روز سه شنبه، شهریار حیدری، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور گفت: «اگر پاکستان توان مقابله با گروهک‌های تروریستی را ندارد، جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده است که توان مقابله با این کانون‌های ضدامنیتی در داخل کشور پاکستان دارد و به راحتی می‌تواند با آن ها برخورد کند».

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه، ۲۸ بهمن ماه، سفیر پاکستان در تهران را در واکنش به حمله به اتوبوس سپاه پاسداران احضار کرده و رئیس مجلس ایران به این کشور هشدار داده بود که در صورت برخورد نکردن با گروه‌های مسلح مخالف حکومت جمهوری اسلامی در خاک این کشور «سطح همکاری دو کشور را به شدت مخدوش می‌کند».

چندین بار پس از اتفاقاتی مشابه در مناطق مرزی ایران و پاکستان، وزارت خارجه ایران سفیر این کشور در تهران را احضار کرده است.

همچنین بارها مقام‌های جمهوری اسلامی انتقادهایی مشابه از عملکرد پاکستان داشته و خواستار اقدامات دولت این کشور در قبال تامین امنیت مناطیق مرزی با ایران شده‌اند، اما معمولا دولت پاکستان به این هشدارها و انتقادها واکنشی نشان نداده‌ است.

همزمان با این تحولات بین ایران و پاکستان، محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز یکشنبه تور آسیایی خود را با سفر به پاکستان آغاز کرده و در نخستین روز از سفر خود به این کشور قراردادهایی به ارزش بیست میلیارد دلار بین دو کشور برای سرمایه‌گذاری ریاض در پاکستان امضاء شد.

عِمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، که از تابستان گذشته دو بار از عربستان دیدار کرده است، در جریان میزبانی از ولیعهد عربستان سعودی، از حمایت‌های ریاض قدردانی کرد و گفت: «پاکستان و عربستان اکنون مناسبات میان خود را به سطحی ارتقاء می‌دهند که تا پیش از این سابقه نداشته است».

روز سه شنبه همچنین محمد مارانی، فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران، در اطلاعیه‌ای تهدید کرد که «انتقام خون عزیزانمان را از دولت‌های تروریست‌پرور منطقه خواهیم گرفت».

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این عربستان سعودی را دولت «تروریست‌پرور» در منطقه خوانده‌ و این کشور را به حمایت از عاملان حمله به اتوبوس سپاه پاسداران متهم کرده‌اند اما عربستان این اتهامات را رد کرده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و فارس، کانال تلگرامی گروه جیش العدل و رادیو فردا ا /ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG