لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

توتال: تلاش می‌کنیم در ایران بمانیم


پاتریک پویانه، مدیر اجرایی شرکت توتال فرانسه می‌گوید اگر آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران اعمال کند، این شرکت پروژه گازی خود در جمهوری اسلامی را ادامه خواهد کرد.

وی سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه در گفت‌وگو با نشریه «اینترنشنال اویل دیلی» گفت که شرکت توتال منتظر عواقب تصمیم دونالد ترامپ خواهد بود و اگر قوانینی این شرکت را ملزم به ترک ایران کند، آنگاه تابع قانون بوده و از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج خواهد شد.

آقای پویانه در ادامه گفت که اگر ایران تابع توافق هسته‌ای باشد، اروپا، چین و روسیه نیز بر این نظر باشند که برجام بر قوه خود باقی بماند، آمریکا مجبور خواهد بود که تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اعمال کند و ما وضعیت را ازریابی خواهیم کرد.

تیرماه سال جاری، ایران یک قرارداد ۴٫۸ میلیارد دلاری با کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرد. در این پروژه سهم توتال ۵۱ درصد، سهم شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» ۳۰ درصد و سهم شرکت ایرانی پتروپارس ۱۹ درصد است.

مدیر اجرایی توتال در ادمه گفت که «ما به نوبه خود تلاش خواهیم کرد که با آرامش پروژه را ادامه دهیم و این پروژه اولویت شرکت است.

باید دید که کنگره آمریکا چه نوع تحریم‌هایی اعمال می‌کند. تلاش ما این است که پروژه را ادامه دهیم، اما اگر واقعاً مقدور نبود، کاری از ما ساخته نیست».

همزمان با اظهارات آقای پویانه، خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ایرانی گزارش داده‌است که هنوز جمهوری اسلامی امیدوار است که تا پایان سال جاری خورشیدی ۱۰ قرارداد نفتی با شرکت‌های خارجی امضا کند.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران به رویترز گفته‌است که رویکرد سخت‌گیرانه ترامپ علیه ایران «تأثیر اندکی» در برنامه ایران برای توسعه میادین نفتی و جذب سرمایه‌های خارجی خواهد داشت.

آقای ترامپ که روز ۲۲ مهرماه از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز زد، بارها شرکت‌های اروپایی را به خاطر حضور در پروژه‌های انرژی ایران مورد انتقاد قرار داده‌است.

زمانی‌نیا در ادامه گفت که تصمیم ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، مایه تعجب ایران یا شرکای آن نشد و این موضوع بر برنامه‌های نفتی ایران تأثیر چندانی نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG