لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

ترامپ: اگر ایران خواستار گفت‌وگو باشد ما هم خواستار آن هستیم


ترامپ و آبه در یک کنفرانس خبری مشترک در توکیو شرکت کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی‌ست نخست‌وزیر ژاپن قرار است به‌زودی به تهران سفر کند.
ترامپ و آبه در یک کنفرانس خبری مشترک در توکیو شرکت کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی‌ست نخست‌وزیر ژاپن قرار است به‌زودی به تهران سفر کند.

دونالد ترامپ ششم خرداد ماه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن، گفته «معتقد هستم ایران می‌خواهد گفت‌وگو کند، و اگر آن‌ها خواستار گفت‌وگو باشند، ما هم خواستار آن هستیم». برخی گزارش‌ها حاکی از سفر احتمالی نخست‌وزیر ژاپن به ایران است.

اظهارات تازه رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی‌ست که تنش‌ها بین ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر روند فزاینده‌ای به خود گرفته‌است. به ویژه پس از آن‌که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، خبر از اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به غرب آسیا داد؛ به این دلیل که -به گفته مقام‌های آمریکایی- جلوی «تهدیدها و تحرکات تازه» ایران علیه آمریکا، منافع و متحدانش گرفته شود.

تهران این موضوع که دست به اقدامات تازه‌ای در منطقه زده باشد را رد کرده و وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته‌است افرادی مانند جان بولتون، نخست‌وزیر اسرائیل و یا ولیعهد عربستان خواستار کشاندن ترامپ به جنگ برخلاف میل او هستند. مقام‌های ایالات متحده تاکید کرده‌اند کسی در دولت آن کشور خواستار جنگ با ایران نیست.

با وجود برخی هشدارها و تهدیدهای لفظی بین دو طرف، مانند اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد «پایان ایران» و یا گفته‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد «در تیررس بودن تمام امکانات آمریکا در منطقه»، اما رئیس‌جمهوری آمریکا گفته دنبال جنگ نیست و رهبر جمهوری اسلامی هم می‌گوید جنگی رخ نخواهد داد. هرچند در کنار این‌ها کم نیستند تحلیل‌گرانی که می‌گویند آتش جنگ احتمالی ممکن است حتی با یک اشتباه محاسباتی زبانه بکشد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در کنفرانس خبری مشترک با شینزو آبه، در کاخ آکاساکا، گفته نخست‌وزیر ژاپن در مورد ایران با او صحبت کرده‌است: «خواهیم دید چه پیش خواهد آمد، ولی می‌دانم که نخست‌وزیر [ژاپن، شینزو آبه] در واقع روابط خیلی نزدیکی با دستگاه رهبری ایران دارد».

او افزوده «هیچ کسی، به‌خصوص خود من، نمی‌خواهد شاهد وقوع اتفاق‌های ناگوار باشد».

هرچند ترامپ توضیح بیشتری در مورد «روابط نزدیک» توکیو و تهران نداده، اما محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اخیرا به ژاپن سفر کرده و برخی رسانه‌های داخلی ژاپن نیز خبر از سفر احتمالی نخست‌وزیر آن کشور به تهران داده‌اند.

خبرگزاری کیودو روز جمعه به نقل از یک مقام دولتی گفته بود آقای آبه در حال سبک‌وسنگین کردن یک سفر احتمالی به ایران است، برای آن‌که با مقام‌های ارشد در تهران گفت‌وگو کند و به کاهش تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده یاری برساند.

کیودو افزوده بود که نخست‌وزیر ژاپن پس از سفر ترامپ به توکیو و مشورت با او، تصمیم نهایی خود را در این مورد خواهد گرفت. این گزارش‌ها به تائید رسمی هیچ یک از مقام‌های ژاپن نرسیده‌اند و تهران نیز هنوز واکنشی به آن‌ها نشان نداده‌است.

ترامپ پیشتر نیز موضوع مذاکره با ایران، از جمله برای رسیدن به توافقی جامع با تهران، را مطرح کرده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا، منتقد سرسخت برجام در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، از توافق اتمی خارج شده و تحریم‌های شدیدی علیه تهران اعمال کرده‌است.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی هنوز اظهاراتی که نشان دهد آن‌ها به گفت‌وگو تمایل داشته باشند مطرح نکرده‌اند. رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره با دولت فعلی در واشینگتن را «سم مضاعف» توصیف کرده و رئیس‌جمهوری ایران گفته هرچند «طرفدار مذاکره است» اما «شرایط امروز شرایط مذاکره نیست».

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری کیودو/ت
XS
SM
MD
LG