لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

هشدار ترامپ به کنگره درباره اعلام وضعیت اضطراری برای ساخت دیوار مرزی


دونالد ترامپ پنجشنبه به مرز ایالت تگزاس با مکزیک رفت.
دونالد ترامپ پنجشنبه به مرز ایالت تگزاس با مکزیک رفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ دی هشدار داده است در صورتی که کنگره و دموکرات‌ها با بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی موافقت نکند، با استفاده از وضعیت اضطراری ملی چنین بودجه‌ای را تامین خواهد کرد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ که برای بازدید از مرزهای جنوبی آمریکا با مکزیک به ایالت تگزاس سفر کرده به خبرنگاران گفته است: ما می‌توانیم اعلام وضعیت اضطراری ملی بکنیم. هرچند نمی‌بایست چنین کاری کرد.

دونالد ترامپ به شبکه فاکس نیوز گفته است، اگر نتوانیم با کنگره به توافق برسیم، به احتمال زیاد چنین کاری خواهیم کرد. من دلیلی نمی‌بینم که این کار را نکنم.

وی تصریح کرده است که صددرصد حق اعلام وضعیت اضطراری ملی دارد.

آقای ترامپ با این حال اضافه کرده است که تا چند روز آینده صبر خواهد تا ببیند کنگره چه کار خواهد کرد.

اختلاف دونالد ترامپ با دموکرات‌ها در کنگره آمریکا بر سر تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک باعث شده است تا بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا تعطیل شود. روز پنجشنبه این تعطیلی وارد بیستمین روز خود شد.

آقای ترامپ خواهان اختصاص بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای ساخت این دیوار است. اما دموکراتها با این درخواست مخالفند.

رویترز می‌گوید، در صورتی که دونالد ترامپ اعلام وضعیت اضطراری ملی بکند، دموکراتها فورا تلاش خواهند کرد تا این تصمیم را به لحاظ حقوق و قانونی به چالش بکشند، اما آقای ترامپ پیشتر گفت که در صورت بروز چنین اقدامی، او در این چالش حقوقی به پیروزی خواهد رسید.

در همین حال، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه برای بازگشایی برخی از وزارتخانه‌ها، دو طرح تصویب کرد. این طرح‌ها شامل تامین بودجه وزارتخانه‌های ترابری و مسکن و کشاورزی است. این مجلس همچنین روز گذشته طرحی برای بازگشایی وزارت خزانه داری تصویب کرد.

این در حالی است که کاخ سفید هشدار داده است، در صورت تصویب این طرح‌ها در سنای آمریکا و ارسال آنها برای امضای رئیس جمهوری، آقای ترامپ آنها را وتو خواهد کرد.

در همین حال، رئیس جمهوری آمریکا سفر خود به نشست داووس در سوئیس در ۲۲ ژانویه (۱۲ روز دیگر) لغو کرده است.لغو سفر به داووس، بمثابه آمادگی آقای ترامپ برای اصرار بر تامین بودجه ساخت دیوار و تداوم تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال ارزیابی شده است.

سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام در این زمینه گفته است: هیچ وقت به این اندازه نسبت به حرکت به جلو افسرده نبوده ام. من روزنه ای برای حرکت به جلو نمی بینم.

سناتور گراهام گفته است، زمان آن فرا رسیده است که رئیس جمهوری فرمان وضعیت اضطراری ملی را اعلام کند.

دونالد ترامپ همچنین گفته است که وکلای او معتقدند که از قدرت قانونی لازم جهت اعلام وضعیت اضطراری ملی برای تامین مالی ساخت دیوار برخوردار است.

رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت:من کاملا از حق اعلام وضعیت اضطراری ملی برخوردارم. من هنوزآماده نیستم که این کار را انجام دهم، اما اگر مجبور باشم، این کار خواهم کرد.

رویترز میگوید،با اعلام وضعیت اضطراری توسط رئیس جمهوری آمریکا او می‌تواند کنگره را دور بزند و از بودجه وزارت دفاع هزینه لازم برای ساخت دیوار مرزی استفاده کند.

جو منشن، سناتور میانه رو دموکرات که رابطه خوبی با دونالد ترامپ دارد، گفته است، صدور فرمان وضعیت اضطراری اقدام اشتباهی خواهد بود، اما این تنها راه حل باقیمانده برای حرکت به جلو است.

با استفاده از گزارش رویترز، خ
XS
SM
MD
LG