لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

ترامپ: ولیعهد عربستان می‌گوید نمی‌داند در کنسولگری چه رخ داده است


رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید ولیعهد عربستان سعودی به او گفته است که نمی‌داند در کنسولگری این کشور در استانبول چه اتفاقی افتاده است. وی همچنین از این که رسانه‌ها٬ به گفته وی ربستان سعودی را در مفقود شدن جمال خاشقجی محکوم می‌کنند٬ انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ دونالد ترامپ بعد از ظهر سه‌شنبه٬ ۲۴ مهرماه٬ در صفحه شخصی توییترش نوشت: «همین الان با ولیعهد عربستان سعودی [تلفنی] صحبت کردم. او به کلی داشتن هر گونه اطلاعی درباره آنچه در کنسولگریشان در ترکیه رخ داده را تکذیب می‌کند.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه توییت خود آورد: «[ولعیهد عربستان] به من گفت که تحقیقات مفصل و کاملی در این خصوص آغاز شده و به سرعت گسترده‌تر نیز خواهد شد. پاسخ‌ها به زودی در راهند.»​

آقای ترامپ در همین روز همچنین به آسوشیتد پرس گفت این که رسانه‌ها عربستان سعودی را در این خصوص محکوم می‌کنند٬ یک نمونه دیگر از عملکرد رسانه‌ها در «محکوم شناختن» متهم تا زمان اثبات «بی‌گناهی‌اش» است.

ساعاتی پیش از این اظهارات آقای ترامپ در گفت‌و‌گو با شبکه «فاکس بیزنس» گفته بود که اگر ملک سلمان٬ پادشاه عربستان یا محمد بن سلمان٬ ولیعهد این کشور درباره سرنوشت جمال خاشقجی چیزی بدانند٬ «بد خواهد شد».

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه پس از تماس با پادشاه سعودی گفت که ملک سلمان از سرنوشت آقای خاشقجی ابراز بی‌اطلاعی کرده و افزود که برداشت وی از این مکالمه این است که احتمالا «قاتلان خودسر» در این پرونده دست داشته‌اند.

جمال خاشقجی٬ روزنامه‌نگار منتقد ریاض ۱۰ مهرماه٬ پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقام‌های ترک بر این باورند که ۱۵ مرد سعودی که در همین روز وارد استانبول شدند با ناپدید شدن آقای خاشقجی مرتبطند.

رسانه‌های آمریکا روز دوشنبه٬ ۲۳ مهرماه٬ گزارش کردند که عربستان سعودی خود را برای ارائه گزارش درباره مرگ خاشقجی آماده می‌کند و قرار است بگوید که وی در جریان بازجویی درون کنسولگری کشته شده است.

یک مقام ترک روز سه‌شنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که جسد آقای خاشقجی پس از قتل قطعه قطعه شده است.

در کنار دولت آمریکا٬ مقام‌های کنگره این کشور نیز در خصوص ناپدید شدن آقای خاشقجی اعلام موضع کرده‌ و از ریاض به شدت انتقاد کرده‌اند.

در آخرین مورد لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه، روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه محمد بن سلمان را به صدور دستور قتل جمال خاشقجی متهم کرد و او را یک «ولیعهد خودسر» نامید که مناسبات ریاض و واشینگتن را به خطر می‌اندازد.

ریاض هنوز در خصوص سرنوشت آقای خاشقجی اظهار نظر رسمی نکرده است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز٬ آسوشیتد پرس٬ شبکه خبری سی‌ان‌ان و توییتر/ د.آ
XS
SM
MD
LG