لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

تصمیم ترامپ به افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عربستان و امارات


آمریکا و عربستان، تهران را عامل حملات به تاسیسات سعودی معرفی کرده‌اند. جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌است
آمریکا و عربستان، تهران را عامل حملات به تاسیسات سعودی معرفی کرده‌اند. جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌است

رئیس‌جمهوری ایالات متحده با افزایش «نسبی» نیروهای نظامی کشورش در عربستان و امارات موافقت کرده‌است. این تصمیم پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان و اتهام‌های وارد شده به تهران در انجام این حملات انجام می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا ۲۹ شهریورماه با اعلام این خبر، افزوده هنوز تصمیم نگرفته چه بخشی یا یگانی از ارتش به غرب آسیا اعزام خواهد شد. پنتاگون به انجام عملیات نظامی احتمالی علیه ایران نیز اشاره‌ای نکرده‌است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گفت افزایش نیروها به درخواست عربستان سعودی و امارات متحده عربی، و برای بهبود کیفیت دفاع هوایی و پدافند موشکی آن‌ها انجام می‌شود.

آقای اسپر افزوده است که ماموریت تازه «در اصل دفاعی» است.

او گفته «برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها، عربستان سعودی درخواست کرده نیروهای بین‌المللی برای حفاظت از زیرساخت‌های حساس پادشاهی رهسپار آن کشور شوند. امارات نیز درخواست کمک کرده‌است».

وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرده این نخستین گام است و او اقدامات احتمالی دیگر در آینده را رد نمی‌کند.

جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز گفته جزئیات اعزام نیروها در روزهای پیش‌رو علنی خواهد شد.

مارک اسپر گفته کشورش «به دنبال جنگ با ایران نیست»، اما برای هر شرایطی آماده خواهد بود.

اواخر تیرماه امسال آمریکا با اعزام ۵۰۰ نیروی تازه‌نفس به عربستان موافق کرد. در آن زمان گفته شد واشینگتن و ریاض توافق کرده‌اند که این ۵۰۰ نیروی نظامی برای مقابله با «تهدیدات و افزایش تنش‌ها با ایران» به پایگاه هوایی «امیر سلطان» در غرب ریاض اعزام شوند. سربازان آمریکایی ۱۵ سال پیش این پایگاه را ترک کرده بودند.

تنش‌ها از آن زمان نه تنها کاهش نیافته بلکه با حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان بار دیگر روندی فزاینده گرفته‌است.

آمریکا و عربستان انگشت اتهام در این حملات گسترده که تولید نفت عربستان را به نصف کاهش داد، به‌سوی ایران گرفته‌اند. حوثی‌های یمن می‌گویند آن‌ها حملات را انجام داده‌اند. تهران اتهام‌های وارد شده به خود را رد کرده و آن‌را «برنامه‌ریزی برای اقداماتی در آینده» از سوی آمریکا توصیف کرده‌است.

ساعاتی پیش از اعلام خبر افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که مقام‌های پنتاگون قرار است «طیفی وسیع از گزینه‌های نظامی» در قبال ایران را در اختیار دونالد ترامپ قرار دهند.

دونالد ترامپ روز جمعه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را نیز تحریم کرد. در واکنش وزیر خارجه ایران گفت این اقدام «خطرناک و ناپذیرفتنی» و «نقض اصول شناخته شده بین‌المللی در مصونیت بانک‌های مرکزی» است.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG