لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

مخالفت پارلمان بریتانیا با برگزاری رفراندومی مجدد درباره برگزیت


مخالفان و موافقان برگزیت روز پنجشنبه بیرون پارلمان بریتانیا تجمع کردند.
مخالفان و موافقان برگزیت روز پنجشنبه بیرون پارلمان بریتانیا تجمع کردند.

پارلمان بریتانیا روز پنجشنبه ۲۳ اسفند طرح پیشنهادی برای برگزاری رفراندومی مجدد در خصوص طرح خروج از اتحادیه اروپا، برگزیت، را رد کرد.

این طرح با رای منفی ۳۳۴ نماینده در مقابل ۸۵ مثبت رد شد. ۲۰۰ نماینده به این طرح رای ممتنع دادند.

مذاکرات اعضای پارلمان بریتانیا ادامه دارد و قرار است تا ساعتی دیگر رای گیری در مورد تعویق تاریخ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) انجام شود و ترزا می نخست وزیر این کشور با چالش دیگری در برابر اقتدار متزلزل خود روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پارلمان بریتانیا روز چهارشنبه با یک برگزیت بدون توافق مخالفت کرد. در این رای گیری بیش از ده نفر از اعضای کابینه به طرح پیشنهادی خانم می برای برگزیت رای ممتنع داده و چند وزیر دیگر با رای مخالف به این طرح از مقام خود در کابینه استعفا دادند.

رای گیری امروز در مورد به تعویق انداختن موعد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست که در حال حاضر قرار است روز ۲۹ مارس عملی شود.

ترزا می پس از آنکه پارلمان دو بار به طرح او برای برگزیت رای مخالف داد این حق را به پارلمان تفویض کرد. اما با وجود این مخالفت ها خانم می گفته است هفته آینده و برای بار سوم طرح خویش را به رای پارلمان خواهد گذاشت.

مخالفان خانم می می‌کوشند هدایت مسئله برگزیت را از کنترل او خارج کنند. ولی با توجه به اختلاف عمیق اعضای پارلمان در مورد نحوه مناسبات بریتانیا با اتحادیه اروپا بعید است این نهاد بتواند در مورد طرح جدیدی به توافق برسد.

خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نه فقط در این کشور بلکه در ۲۷ عضو دیگر اتحادیه آشفتگی های شدید اقتصادی و اداری ایجاد خواهد کرد.

برخی از اعضای پارلمان بریتانیا خواستار رای گیری این نهاد در مورد طرح های دیگر برای برگزیت، از جمله حفظ مناسبات نزدیکتری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا هستند.

دیوید لیدینگتون، معاون نخست وزیر بریتانیا با پذیرش فشارهای پارلمان گفت اگر طرح پیشنهادی خانم می تا هفته آینده تصویب نشود دولت در اواخر مارس یا اوایل آوریل امکان رای گیری پارلمان «برای کسب اکثریت لازم در پیشبرد این موضوع» را فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می افزاید پارلمان بریتانیا روز پنجشنبه قرار است در مورد چند گزینه دیگر از جمله به تعویق انداختن تاریخ برگزیت با هدف برگزاری یک همه پرسی دیگر در مورد عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا و جلوگیری از رای گیری مجدد در مورد طرح شکست خورده ترزا می در پارلمان رای گیری کند.

خانم می پیشنهاد کرده که در صورت حمایت پارلمان از طرح او تا چهارشنبه آینده، تاریخ اجرای برگزیت تا روز ۳۰ ژوئن به تعویق بیافتد.

ترزا می تاکنون حاضر نشده طرح خود را پس بگیرد و هدفش جلب حمایت مخالفان این طرح در حزب محافظه کار و حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی است.

او به حامیان برگزیت که با طرح او مخالفت کرده اند هشدار داده است که در صورت عدم تصویب این طرح تا هفته آینده تنها گزینه تاخیر طولانی در اجرای برگزیت خواهد بود که ممکن است در نهایت به عدم تحقق آن بیانجامد.

هرگونه تعویقی در اجرای برگزیت مستلزم تصویب آن توسط تمامی ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپاست که در عمل به این اتحادیه امکان خواهد داد شرایط خود برای تعویق را به بریتانیا تحمیل کند.

مقامات اتحادیه اروپا گفته اند در صورتی که دلیل موجهی وجود داشته باشد با تعویق موافقت خواهند کرد ولی در عین حال تاکید کرده اند که صرفا به خاطر تداوم جر و بحث های سیاسی در بریتانیا مهلت برگزیت را تمدید نخواهند کرد.

ولی به نظر می رسد که در صورت تغییر اساسی در موضع گیری بریتانیا و احتمال پذیرش مناسبات نزدیک تری با اتحادیه اروپا پس از برگزیت این اتحادیه با تعویق موافقت خواهد کرد. برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا طرفدار چنین گزینه های هستند.

دونالد توسک رییس شورای اروپا روز پنجشنبه در شبکه توئیتر نوشت:«اگر بریتانیا برای تغییر استراتژی و جلب حمایت از آن به زمان بیشتری نیازداشته باشد تلاش خواهم کرد موافقت رهبران تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را جلب کنم.»

با استفاده خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG