لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

موافقت سازمان ملل با اعطای اختیارات لازم به فلسطین برای ریاست گروه ۷۷


ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل
ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل

گزارش ها حاکی است که مجمع عمومی سازمان ملل سه شنبه ۲۴ مهرماه با اعطای مجوزهای لازم به حکومت خودگردان فلسطینی برای ریاست بر گروه ۷۷ موافقت کرد تا در سال آینده بتواند مانند یک عضو رسمی این سازمان رفتار کند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی هم اکنون یک «دولت ناظر غیر عضو» سازمان ملل است.

به گزارش رویترز سه کشور آمریکا، اسرائیل و استرالیا با قطعنامه پیشنهادی جهت ارتقای اختیارات لازم برای ریاست فلسطین بر گروه ۷۷ مخالفت کردند، ولی ۱۴۶ کشوراز آن حمایت کردند. ۱۵ کشور نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند و ۲۹ کشور نیز در رای گیری شرکت نکردند.

جاناتان کوهن، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در این زمینه در مجمع عمومی سازمان ملل گفته است: ما از تلاشها برای ارتقا وضعیت فلسطینی‌ها خارج از مسیر مذاکرات مستقیم حمایت نمی‌کنیم. ایالات متحده کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد تصریح کرده است: ما به شدت با انتخابات فلسطینی ها به عنوان رئیس گروه ۷۷ و همچنین قطعنامه به اصطلاح توانمند سازی مخالفیم.

وی اضافه کرد است: فقط کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید این حق را داشته باشند که از جانب یک گروه مهم کشورها در سازمان ملل صحبت و اقدام کنند.

در سال ۲۰۱۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ارتقاء وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی از یک «نهاد ناظر» به «دولت ناظر غیر عضو» موافقت کرد. واتیکان نیز وضعیتی مانند فلسطین در سازمان ملل دارد.

دیپلمات می‌گویند، این ارتقا وضعیت به فلسطینی ها اجازه خواهد داد که در برخی از نشست مجمع عمومی شرکت کنند و در سازمان های بین المللی زیر مجموعه سازمان ملل متحد عضو شوند.

مصر برای فراهم کردن زمینه ریاست فلسطین بر ریاست گروه ۷۷ پیش نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرد که براساس آن به فلسطین اجازه می دهد از اختیارات یک عضو رسمی سازمان ملل برخوردار شود و بتواند به عنوان ریاست این گروه انجام وظیفه کند.

چین از این پیش نویس مصر حمایت کرده بود.

جیلیان بیرد، سفیر استرالیا نیز در مجمع عمومی گفته است: تصمیم استرالیا برای رای منفی به این پیش نویس بر اساس موضع همیشگی ما است که تلاش فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناخته شدن در عرصه بین المللی، به راه حل تشکیل دو کشور (اسرائیل و فلسطین) کمکی نمی کند.

گروه ۷۷ متشکل از شماری از کشورهای در حال توسعه عضو سازمان ملل است که در سال ۱۹۶۴ تشکیل شد. تابستان سال جاری اعلام شد که حکومت خودگردان فلسطینی ریاست این گروه را در سال ۲۰۱۹ به عهده خواهد گرفت.

با استفاده از گزارش رویترز
XS
SM
MD
LG