لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

ترامپ می‌گوید گزارش قتل خاشقجی طی دو روز آینده آماده می‌شود


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه ۲۶ آبان گفته‌است دولت او گزارش و برآوردهای مربوط به جریان قتل روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان سعودی را طی دو روز پیش‌رو به اتمام می‌رساند.

آقای ترامپ به خبرنگاران گفته‌است «ما گزارش کامل را در دو روز آینده خواهیم داشت، احتمالا دوشنبه یا سه‌شنبه». او افزوده این گزارش مشخص خواهد کرد «چه کسی این کار را انجام داده‌است».

طی دو روز گذشته رسانه‌های ایالات متحده گزارش داده بودند سی‌آی‌ای به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان دستور قتل جمال خاشقجی را داده‌است. اما دولت ترامپ می‌گوید هنوز در مورد این‌که چه فرد یا افرادی در قتل روزنامه‌نگار منتقد دست داشته و آمر آن بوده‌اند، به نتیجه نهایی نرسیده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۶ آبان ماه به خبرنگاران گفته‌است این قتل «هرگر نباید رخ می‌داد».

جمال خاشقجی که زمانی از مشاوان حکومت عربستان سعودی بود، چندی پس از قدرت گرفتن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، راهی واشینگتن شد و در آن‌جا به کار نویسندگی و روزنامه‌نگاری خود ادامه داد. او از منتقدان ولیعهد به‌شمار می‌رفت روزنامه پرنفوذ «واشینگتن‌پست» ستونی را به یادداشت‌هایش اختصاص می‌داد. خاشقجی در مهر ماه برای انجام کارهای دفتری وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و توسط یک گروه حرفه‌ای داخل کنسولگری به‌قتل رسید.

با وجود تغییرات در ساز و کار اطلاعاتی عربستان و بازداشت شماری از افراد، اما نگاه‌ها در این قتل به ولیعهد عربستان دوخته شده‌است؛ او در حالی‌که از متحدان مهم آمریکا و غرب به‌شمار می‌رود حال با انتقادهای گسترده‌ای از سوی شماری از همین متحدان روبه‌رو است. حکومت عربستان به‌تاکید می‌گوید ولیعهدش از جریان قتل خبر نداشته‌است.

روزنامه واشینگتن‌پست و سپس شماری دیگر از رسانه‌های آمریکایی ۲۵ آبان ماه به نقل از منابع خبری گزارش دادند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در بررسی‌های خود از قتل خاشقجی، نتیجه گرفته که محمد بن سلمان، دستور به قتل او داده است.

حالا وزارت خارجه ایالات متحده بیانیه‌ای صادر کرده و می‌گوید «گزارش‌های اخیر که حاکی‌ست دولت آمریکا به نتیجه نهایی رسیده، درست نیست».

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه تاکید کرد که دولت او قصد دارد «تمامی کسانی که در قتل جمال خاشقجی دست داشتند، پاسخگو کند». او افزوده است هنوز برخی پرسش‌ها هستند که پاسخی برای آن‌ها یافت نشده‌است.

خانم نائرت می‌گوید وزارت خارجه آمریکا به تلاش‌های خود برای یافتن واقعیت‌ها ادامه خواهد داد و در این مورد با کنگره و دیگر کشورها نیز مشورت می‌کند تا «هرآنکه در این قتل دست داشته، پاسخگو شود».

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز می‌گوید ترامپ با مدیر سی‌آی‌ای و وزیر خارجه خود گفت‌وگو کرده‌است. خانم سندرز بدون ارائه جزئیاتی گفته رئیس‌جمهوری به کار سازمان اطلاعات مرکزی کشورش اعتماد دارد.

قانون‌گذاران ایالات متحده، و سیاستمدارانی از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه از ترامپ خواسته‌اند بر ولیعهد عربستان سهل نگیرد. باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا، روز شنبه در توئیتر خود نوشت «همه چیز در آمریت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشینگتن‌پست، به ولیعهد عربستان، ام‌بی‌اس (محمد بن سلمان) اشاره دارد. دولت ترامپ، پیش از آن‌که ام‌بی‌اس دست به اعدام افرادی که ظاهرا دستوراتش را اجرا کرده‌اند بزند، باید به یک نتیجه قابل‌اعتماد در مورد مسئولان این قتل برسد».

دولت آمریکا تاکید کرده کسانی که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند باید با پیامدهای اعمال خود روبه‌رو شوند و در این زمینه نیز ۱۷ نفر را تحریم کرده‌است. البته دولت در واشینگتن بر اهمیت روابط راهبردی دو کشور و فروش تسلیحات به عربستان نیز تاکید کرده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG