لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

اکسیوس: آماده شدن ارتش اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران به فرمان ترامپ


خودروهای نظامی اسرائیل در نزدیکی مرز سوریه
خودروهای نظامی اسرائیل در نزدیکی مرز سوریه

رسانه‌های اسرائیلی و یک وب‌سایت خبری آمریکا مرتبط با اسرائیلی‌ها، از «آمادگی ارتش اسرائیل در هفته‌های گذشته برای احتمال حمله نظامی آمریکا به فرمان دونالد ترامپ به ایران» خبر داده‌اند.

به گزارش باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی در رسانه‌ اسرائیلی «والانیوز» و سایت آمریکایی «اکسیوس» در روز چهارشنبه، پنجم آذر، آمادگی ارتش اسرائیل در هفته‌های گذشته برای چنین حمله‌ای در پی دستور کادر سیاسی اسرائیل آغاز شده است.

مقامات اسرائیلی آگاه که منبع این گزارش‌ها بوده‌اند گفته‌اند که دستور مقامات سیاسی کشورشان به ارتش برای آمادگی، ناشی از دریافت اطلاعات یا ارزیابی مشخصی نیست، بلکه به دلیل حساسیت دوره چند هفته پایانی تعویض دولت در آمریکا است.

با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، از روز اول بهمن سکان رهبری آمریکا را در دست می‌گیرد.

این مقامات اسرائیلی افزوده‌اند که اگر دولت ترامپ در صدد انجام اقدامی علیه ایران باشد، اسرائیل پیشاپیش از آن به صورت قطعی آگاه خواهد شد.

بر اساس این گزارش‌ها، اما اسرائیل به دلیل عدم قطعیت اوضاع، ارتش خود را در حالت آمادگی نگه می‌دارد.

به گفته وب‌سایت اکسیوس، ارتش اسرائیل از روی نگرانی از پاسخ نظامی ایران از طریق شبه‌نظامیان متحدش در سوریه یا حزب‌الله لبنان آماده شده است.

به نوشته اکسیوس، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در دو هفته اخیر دو بار با کریستوفر میلر، سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا، در خصوص مسائل مربوط به ایران، سوریه و تفاهم‌های امنیتی اسرائیل و آمریکا گفت‎‌وگوی تلفنی کرده است.

در همین زمینه نیویورک تایمز هفته پیش نوشته بود که دونالد ترامپ پس از شنیدن گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ۱۲ برابر شدن اورانیوم غنی‌شده ایران، با مقامات دولت و تیم خود در مورد احتمال حمله نظامی به ایران سخن گفت.

نیویورک تایمز افزوده بود که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری، مایک پومپئو، وزیر خارجه و شمار دیگری از حاضران در آن نشست، چنین اقدامی را دارای عواقب گسترده و خطرناک دانستند.

مایک پومپئو بعدا پس از آن که به اسرائیل سفر کرد، در اورشلیم از تایید گزارش نیویورک تایمز خودداری کرد، اما گفت: «هر گزینه‌ای در مورد ایران روی میز است.»

پس از آن که آقای پومپئو از اسرائیل راهی عربستان شد، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو بامداد یک‌شنبه، دوم آذر، در دیداری چهار ساعته در شهر نئوم عربستان، با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، در مورد ایران گفت‌وگو کرده است.

برخی رسانه‌های اسرائیل مدعی بودند که دیدار غیرمعمول نتانیاهو و بن‌سلمان، برای هماهنگی جهت حمله نظامی مشترک به ایران بود.

وب‌سایت اکسیوس یادآور شده که در زمان حضور مایک پومپئو در عربستان و امارات، سنتکام، ستاد مرکزی ارتش آمریکا، در رزمایشی از پیش اعلام نشده، جنگنده‌های راهبردی بی ۵۲ را به منطقه فرستاد.

این جنگنده‌ها که قادر به حمل بمب‌های سنگرشکن قوی هستند و برای کاربرد در سناریوی احتمالی حمله به سایت‌های زیرزمینی هسته‌ای ایران ساخته شده‌اند، فعلا در پایگاه هوایی آمریکایی در قطر مستقر شده‌اند.

اما، از سوی دیگر، وب‌سایت «اسرائیل دیفنس»، که اکثر نویسندگان آن نظامیان پیشین ارتش این کشور هستند، روز پنج‌شنبه، ششم آذر، نوشته است که احتمال حمله‌ نظامی به ایران در مدت بسیار کوتاه باقی‌مانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، «شایعه رسانه‌های اسرائیلی» و «اغراض آلوده به منافع سیاسی» و «منتفی» است.

XS
SM
MD
LG