لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

هوک: تحریم‌ها تاکنون ایران را از فروش ۵۰ میلیارد دلار نفت محروم کرده است


نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید که «مافیای مذهبی فاسد» ایران مردم خود را غارت می‌کند تا پول آن را در اختیار «ایدئولوژی خشونت» قرار دهد.
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید که «مافیای مذهبی فاسد» ایران مردم خود را غارت می‌کند تا پول آن را در اختیار «ایدئولوژی خشونت» قرار دهد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید اگر ایالات متحده از برجام خارج نشده بود، امروز «تجاوزات» ایران بیشتر از قبل می‌بود چرا که محدویت‌های هسته‌ای تهران در چارچوب برجام سرانجام لغو می‌شد.

برایان هوک روز چهارشنبه پنجم تیرماه به شبکه تلویزیونی العربیه گفت: «ما در زمان درست، سیاست خارجی درستی اتخاذ کردیم. به هر حال محدودیت‌های هسته‌ای ایران زمانی لغو می‌شد و به احتمال زیاد جمهوری اسلامی با همین رویکرد تجاوزگرانه پیش‌ می‌رفت و حتی قوی‌تر هم می‌شد».

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کرد. واشینگتن از تهران می‌خواهد «رفتار خود را تغییر دهد و همچنین برای توافق جدیدی به پای میز مذاکره بیاید».

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که روز سوم تیرماه خود نیز به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شد، روز چهارشنبه بار دیگر با رد مذاکرات با دولت دونالد ترامپ، تاکید کرد که آمریکایی‌ها از ایران فاصله بگیرند.

آمریکا همچنین ایران را متهم کرده است که با ایجاد گروه‌های «تروریستی» در منطقه دست به جنگ نیابتی می‌زند.

هوک می‌گوید تحریم‌های آمریکا تاکنون ایران را از فروش نفت به ارزش ۵۰ میلیارد دلار محروم کرده است، موضوعی که گروه‌های مورد حمایت مالی جمهوری اسلامی نیز از جمله حزب‌الله و حماس و دیگر گروه‌ها در سوریه و عراق آن را احساس می‌کنند و با مشکلات مالی مواجه شده‌اند.

آقای هوک در ادامه گفته است ایران همان برنامه‌ای را که برای تشکیل و به قدرت رساندن حزب‌الله لبنان داشت، برای حوثی‌های یمن نیز پیاده می‌کند.

وی اظهار داشت: «آنها تا حدی در یمن ریشه دوانده‌اند، البته هنوز این ریشه‌ها عمیق نیست. ایران تهدید کرده که تنگه هرمز را ببندد. تصور کنید اگر ایران کنترل یمن را با حوثی‌ها در دست بگیرد، تهدید به بستن تنگه باب‌المندب نیز خواهد کرد».

اواسط پارسال حوثی‌های یمن یک نفتکش عربستان را در تنگه باب‌المندب مورد هدف قرار دادند. روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز و حدود پنج میلیون بشکه نیز از باب‌المندب، از نزدیکی مرزهای یمن و عربستان می‌گذرد.

هوک می‌گوید ما مجبور هستیم جلوی ایران برای رسیدن به این توانایی را بگیریم و «این ایران و حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی‌اند که بزرگترین مانع برای صلح یمن هستند».

وی گفت «مافیای مذهبی فاسد» ایران مردم خود را غارت می‌کند تا پول آن را در اختیار «ایدئولوژی خشونت» قرار دهد. حقوق کادر نظامی حزب‌الله بیشتر از نظامیان خود ایران است، چرا که جمهوری اسلامی ۷۵ درصد بودجه حزب‌الله را تامین کند و این رقم سالانه به ۷۰۰ میلیون دلار بالغ می‌شود.

هوک درباره نهادهای مالی تحت کنترل آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «رهبر ایران با هزینه کردن از مردم، خود را ثروتمند کرده است. او از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی میلیاردها دلار پول به دست آورده است. شما از رهبر ایران و دارایی‌های آن می‌توانید به میزان فساد و دورویی در نظام جمهوری اسلامی پی ببرید».

خبرگزاری رویترز نیز با تحقیقی شش ماهه در سال ۲۰۱۳ دارایی‌های نهادهای تحت کنترل آقای خامنه‌ای را ۹۵ میلیارد دلار تخمین زده، اما این خبرگزاری نوشته بود شواهدی مبنی بر اینکه خامنه‌ای از این ثروت استفاده شخصی می‌کند، نیافته است.

منابع: العربیه، رویترز، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG