لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

رویترز: قصد وزارت خارجه آمریکا به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی


سه مقام دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایالات متحده قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «یک سازمان تروریستی خارجی» بنامد. این نخستین بار خواهد بود که واشینگتن نیروی نظامی کشور دیگری را گروهی تروریستی معرفی می‌کند.

رویترز در گزارش خود به نقل از این مقامات نوشت که انتظار می‌رود وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه هفته جاری، ۱۹ فروردین، این تصمیم را رسما اعلام کند.

پیش از این منتقدان هشدار داده بودند که چنین تصمیمی زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا کشورهای غیردوست آمریکا نیز دست به اقدامات مشابهی علیه مقامات امنیتی و ارتش ایالات متحده بزنند.

پنتاگون از ارائه توضیح در این باره خودداری کرده و گزارشگران رویترز را به وزارت خارجه آمریکا ارجاع داده است، اما نه وزارت خارجه و نه کاخ سفید حاضر نشده‌اند که در این باره توضیحی بدهند.

این رخداد در آستانه اولین سالگرد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور خواهد بود. نخستین بار روزنامه وال‌ استریت جورنال بود که از چنین تصمیمی خبر داد.

ایالات متحده در حال حاضر ده‌ها فرد و نهاد مرتبط با سپاه پاسداران را در فهرست سیاه خود قرار داده است.

اما گرچه سپاه پاسداران پیشتر توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا که تحریم‌های اقتصادی را اعلام می‌کند گروه تروریستی شناخته شده، تاکنون به عنوان یک سازمان واحد در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا نبوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را در سال ۲۰۰۷ به اتهام «حمایت از تروریسم» در فهرست سیاه خود قرار داده و آن را بازوی اجرایی سیاست‌های جمهوری اسلامی در «حمایت از تروریست و گروه‌های شورشی» دانسته است.

ایران هشدار داده که اگر ایالات متحده بخواهد سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بنامد پاسخ شدیدی به آن خواهد داد و از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفته که در آن صورت ارتش آمریکا در سراسر جهان «همسنگ داعش» برای سپاه خواهند بود.

منبع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ س. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG