لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

آمریکا از آغاز تخلیه کمک‌های انسان‌دوستانه در یمن استقبال کرد


هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ایالات متحده آمریکا از موافقت شورشیان حوثی با تخلیه چهار محموله کمک‌های انسان‌دوستانه ارسالی واشینگتن در بندر تحت کنترل حوثی‌ها در یمن استقبال کرد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه (۲۱ بهمن) با گزارش این خبر نوشته که این چهار محموله که تحت برنامه غذایی جهانی سازمان ملل متحد برای یمن ارسال شده بود، ماه گذشته میلادی در بندر حدیده تخلیه شده‌است.

آن‌طور که سازمان ملل اعلام کرده این محموله‌ها پس از آن که ائتلاف علیه شورشیان حوثی به رهبری عربستان سعودی، با ورود این کمک‌ها به یمن موافقت کرد، به این بندر رسید.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفته که این محموله‌ها شامل «کمک‌های اساسی» برای مردم یمن است و اجازه بهره‌وری بیشتر از کمک‌های انسان‌دوستانه را برای این کشور فراهم می‌کند.

به دنبال حملات ائتلاف عربی به شورشیان حوثی و حملات هوایی و زمینی تحت حمایت آمریکا به این منطقه، ریاض و متحدانش به دلیل مرگ بیش از ۱۰ هزار تن از ساکنان این مناطق با انتقاد روبه‌رو شده‌اند.

نائرت همچنین راه‌حل پایان درگیری‌ها در یمن را نظامی ندانسته و از آنچه «تعهد» یک و نیم میلیارد دلاری ائتلاف عربی برای کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن نامیده شده نیز استقبال کرده‌است.

آن‌طور که سازمان ملل متحد اعلام کرده ۲۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۵ میلیون نفری یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

بر اساس این گزارش، نیاز بیش از ۱۱ میلیون نفر از آنها به این کمک‌ها «فوری» است.

ده‌ها هزار نفر در یمن با وبا، دیفتری و سایر بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

به دنبال حمله موشکی شبه نظامیان حوثی به عربستان سعودی، ائتلاف عربی، بنادر و فرودگاه‌های یمن را محاصره کرد.

این ائتلاف اعلام کرده بود که هدف از این اقدام، جلوگیری از انتقال جنگ‌افزار و موشک برای شبه نظامیان حوثی است.

با این حال، نهادهای بین‌المللی نسبت به بروز فاجعه انسانی در یمن هشدار داده و آمریکا و بریتانیا نیز از عربستان سعودی خواسته‌اند تا به محاصره یمن پایان دهد.

سال ۹۵ نیز سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته بودند عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر این سازمان را به دلیل کشتار غیرنظامیان در یمن و سرکوب‌های داخلی به حالت تعلیق دربیاورند.

از بهار سال ۱۳۹۴ که جنگ یمن با حملات ائتلافی به رهبری عربستان سعودی برای حمایت از دولت قانونی این کشور و علیه گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران آغاز شد، علاوه بر بیش از ۱۰ هزار کشته، بیش از هشت میلیون نفر نیز در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند.

با این حال کمتر از یک هفته پس از کمک دو میلیارد دلاری عربستان سعودی به دولت مرکزی یمن، ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض، از یک بسته «کمک انسانی» تازه برای این کشور جنگ‌زده خبر داد.

این ائتلاف دوم بهمن، از ارائه یک و نیم میلیارد دلار کمک انسانی جدید به یمن خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت بنادر یمن را برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، مواد و کالاهای اساسی افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG