لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

حمله در اوترخت؛ کشف نامه‌ای که از «انگیزه تروریستی» حکایت دارد


اوترخت - تراموایی که حادثه تیراندازی در آن در روز گذشته به مرگ سه نفر انجامید.
اوترخت - تراموایی که حادثه تیراندازی در آن در روز گذشته به مرگ سه نفر انجامید.

مقامات قضایی هلند پس از کشف یادداشتی در اتومبیل مظنون اصلی حمله در شهر اوترخت، انگیزه‌های تروریستی محتمل در پشت این حمله را بررسی می‌کنند. همزمان تحقیقات برای یافتن پیوند میان مظنون حادثه و قربانی آن نیز ادامه دارد.

گوکمن تانیس، ۳۷ ساله متولد ترکیه که در شهر اوترخت بزرگ شده است، روز دوشنبه با حمله به تراموایی در همین شهر سه نفر را کشت و ۹ نفر دیگر را مجروح ساخت. وی سپس با اتومبیلی از محل حادثه گریخت، اما در نهایت به دام نیروهای پلیس افتاد و دستگیر شد.

روز سه‌شنبه۲۸ اسفند مقامات هلند اعلام کردند که یادداشتی از اتومبیل گوکمن تانیس کشف شده که محتوای آن باعث شده آنها انگیزه‌های تروریستی پشت این حادثه را خیلی محتمل بدانند.

پلیس و دادستانی هلند در بیانیه مشترکی اعلام کرد: «تا بدین لحظه انگیزه تروریستی محتمل به نظر می‌رسد. شاهد این مسئله نامه‌ای است که در اتومبیل مظنون پیدا شده و آن را می‌توان همراه یکسری واقعیات و مستندات دیگر ارزیابی کرد.»

گوکمن تانیس که پس از چیزی حدود هفت ساعت تعقیب و گریز دستگیر شد، هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

شاهدان می‌گویند که ضارب به زنی در تراموا شلیک کرد و سپس به کسانی که سعی داشتند به او کمک کنند، حمله کرد.

دو نفر دیگر نیز در ارتباط با این حمله بازداشت شده‌اند که یکی ۲۳ ساله و دیگری ۲۷ ساله است و هر دو اهل اوترخت هستند. نام این دو نفر اعلام نشده و هنوز مشخص نیست ارتباط احتمالی آنها با این حمله چه بوده است.

دادستانی هلند همچنین عنوان کرده که تاکنون نتوانسته‌اند ارتباطی بین ضارب و قربانیان پیدا کنند، اگرچه پیش از این برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که یک اختلاف خانوادگی انگیزه این حمله بوده است.

رسانه‌های هلندی می‌گویند که گوکمن تانیس سابقه سنگین کیفری دارد و تا دو هفته قبل از این حمله در زندان بوده است.

منبع: دویچه‌وله، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG