لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

توافق ۲۰ کشور برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی


وزیران خارجه کشورهای شرکت‌کننده در نشست ونکوور. ۲۶ دی ۹۶
وزیران خارجه کشورهای شرکت‌کننده در نشست ونکوور. ۲۶ دی ۹۶

همزمان با توافق ۲۰ کشور جهان برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی به منظور وادار کردن این کشور به کنار گذاشتن برنامه جنگ‌افزار هسته‌ای خود، وزیر خارجه آمریکا نیز پیونگ‌یانگ را تهدید به واکنش نظامی احتمالی کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه (۲۷ دی) گزارش کرده که این تصمیم در جریان نشست یک‌روزه نمایندگان ۲۰ کشور عضو ائتلاف بین‌المللی در جنگ کره به میزبانی مشترک آمریکا و کانادا در شهر ونکوور کانادا اتخاذ شده‌است.

این نشست به منظور افزودن فشارها بر کره شمالی برگزار شد؛ کشوری که حاضر به کنار گذاشتن فعالیت‌های نظامی هسته‌ای و موشکی خود نیست.

در حالی که مقام‌های آمریکایی از مذاکراتی در دولت ترامپ مبنی بر ضرورت توجه بیشتر به گزینه‌های نظامی در مورد کره شمالی، خبر می‌دهند، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در این نشست پاسخ دقیقی به پرسش خبرنگاران در این زمینه نداد.

آقای تیلرسون به خبرنگاران گفت که تمایل ندارد دربارهٔ موضوعی که هنوز «شورای امنیت ملی و رئیس‌جمهوری آمریکا» دربارهٔ آن تصمیم نگرفته‌اند، موضع‌گیری کند.

وی با این حال از افزایش «تهدید» کره شمالی سخن گفت و هشدار داد که اگر این کشور به مذاکره و گفت‌وگو برای رفع مناقشه و خلع سلاح روی نیاورد، گزینه‌های دیگری به جریان خواهد افتاد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که به نظر آمریکا، مذاکره بهترین گزینه است، اما اگر مقام‌های کره شمالی به‌دنبال گزینه نظامی هستند، عاقبت خوبی برای‌شان نخواهد داشت.

وی همچنین گفت که پیونگ‌یانگ در ابتدا باید اعلام کند که آیا تمایلی به مذاکره دارد یا خیر.

گزارش رویترز همچنین حاکی است که در بیانیه پایانی این نشست بر لزوم توجه همه کشورهای جهان به اجرای کامل تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی تأکید شده‌است.

تیلرسون نیز علاوه بر اعلام الزام‌آور بودن این تحریم‌ها برای چین و روسیه باوجود حضور نداشتن آنها در نشست ونکوور و نیز همکاری بین‌المللی برای جلوگیری از شکستن تحریم‌ها از سوی برخی کشتی‌های تجاری تأکید کرد.

چین و روسیه متهم به رعایت نکردن کامل قطعنامه‌های بین‌المللی در این زمینه هستند. این دو کشور با این حال همواره این موضوع را رد کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا افزود که کره شمالی «باید بفهمد هر تخلف تازه‌ای»، برای این کشور تبعات جدیدی در پی خواهد داشت.

واکنش چین به نشست ونکوور

در واکنش به این نشست و قطعنامه پایانی آن نیز لو کانگ، یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین، آمریکا و کانادا را به داشتن «ذهنیت جنگ سرد» متهم کرد و افزود که این نوع تقسیم جامعه جهانی، فرصت حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران شبه جزیره کره را از میان می‌برد.

به گفته وی، تنها از طریق گفت‌وگوی جدی و در نظر گرفتن دغدغه‌های منطقی همه طرفین ماجرا می‌توان به راه‌حلی سلح‌آمیز و مستمر دست یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشته که چین به عنوان مهم‌ترین متحد نظامی و اقتصادی کره شمالی به این نشست دعوت نشده بود.

کشورهای شرکت‌کننده در این نشست در عین حال بر حمایت از گفت‌وگوهای تازه میان دو کره تأکید کرده و فعالیت‌های دیپلماتیک را برای رفع بحران «ممکن و ضروری» دانستند.

با این حال تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن نیز در ونکوور گفت که جهان نباید نسبت به اقدام کره شمالی در مذاکره با کره جنوبی، خوش‌باور باشد.

وی تمایل کره شمالی به مذاکره با کره جنوبی را نشان‌دهنده تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ دانسته و افزود که این تحریم‌ها نباید متوقف شود.

XS
SM
MD
LG