لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

آغاز دور دوم ریاست جمهوری نیکلاس مادورو همزمان با تشدید بحران ونزوئلا


نیکلاس مادورو
نیکلاس مادورو

نیکلاس مادورو روز پنجشنبه با ادای سوگند دور دوم ریاست جمهوری ونزوئلا را آغاز کرد. بسیاری در جامعه بین المللی خواهان کناره گیری او شدند ولی تعدادی از دوستان قدیمی داخلی و خارجی او در این مراسم شرکت کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تعدادی از کشورهای آمریکای لاتين و دولت کانادا در اقدامی مشترک مشروعیت دور دوم ریاست جمهوری آقای مادورو را رد کرده و دولت آمریکا نیز تعدادی از مقامات ارشد دولت مادورو را تحریم کرده است.

ولی میگل دیاز کانل رییس جمهور کوبا، اوو مورال رییس جمهور بولیوی و آناتولی بینیلوف رییس دولت اوستیای جنوبی ناحيه جدا شده از گرجستان از جمله مهمانان خارجی این مراسم بودند که در ساختمان دیوان عالی ونزوئلا برگزار شد.

آقای مادورو گفت، ۹۴ کشور نمایندگان خود را برای شرکت در این مراسم فرستاده اند.

با وجود کاهش محبوبیت نیکلاس مادورو به خاطر کمبود شدید کالاهای اساسی تورم شدید و تشدید خودکامگلی دولت که به مهاجرت میلیونها نفر از مردم ونزوئلا منجر شده اکثر ساکنان فقیر زاغه ها که از دولت یارانه دریافت می کنند هنوز هم حامی آقای مادورو هستند که پس از درگذشت هوگو چاوز به قدرت رسید.

روز پنجشنبه شهر کاراکاس پایتخت ونزوئلا بسیار خلوت بود ولی اقدامات امنیتی شدید از جمله پست های بازرسی در نقاط مختلف شهر مشهود بود.

تلویزیون دولتی مراسم را پخش کرد و صدها تن از مقامات ارشد دولتی که در ساختمان دیوان عالی حضور داشتند پس از ادای سوگند آقای مادورو را تشویق کردند.

دور دوم ریاست جمهوری آقای مادورو در شرایطی آغاز می شود که منتقدان او را به حذف بسیاری از کارکردهای دمکراتیک نظام سیاسی کشور متهم کرده اند.

آقای مادورو مدعی است که دیکتاتور نیست و همواره دولت آمریکا را به راه اندازی یک جنگ اقتصادی علیه ونزوئلا که اقتصاد کشور را به نابود ی کشانده متهم کرده است.

از روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت:«نه در گذشته، نه هم اکنون و نه هیچگاه ونزوئلا یک دیکتاتوری نخواهد بود.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید ونزوئلا با منابع غنی نفت یکی از کشورهای ثروتمند آمریکای لاتین بود. هنگامی که هوگو چاوز به قدرت رسیده روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کرد ولی میزان تولید آن در حال حاضر حدود یک میلیون بشکه است. منتقدان، فساد مالی و سیاسی و سوء مدیریت در شرکت نفت دولتی را عامل این وضعیت می دانند.

سقوط اقتصاد ونزوئلا این کشور با ۳۰ میلیون جمعیت را دچار یک بحران شدید و تاریخی کرده است.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد تحت تاثیر کمبود مواد غذایی و دارو و تورم افسار گسیخته طی سالهای اخیر بیش از ۲.۳ میلیون نفر از جمعیت ونزوئلا به خارج مهاجرت کرده اند. اکثریت مردمی که هنوز در کشور هستند با درآمد متوسط ماهانه کمتر از ۵ دلار زندگی می کنند که هر روز کاهش می یابد.

اپوزیسیون ونزوئلا که دستخوش اختلاف است تاکنون نتوانسته با کنترل کامل قدرت سیاسی توسط حزب سوسیالیست مقابله کند. دولت نیکلاس مادورو بسیاری از رهبران مخالفان را زندانی کرده و یا آنها را مجبور به مهاجرت کرده است.

در سالهای اخیر آمریکا از طریق تحریم های اقتصادی فشار به حکومت ونزوئلا را تشدید کرده و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا امروز در بیانیه ای گفت واشنگتن به فشارهای خود در حمایت از مردم ونزوئلا ادامه خواهد داد.

با استفاده از گزارش اسوشیتدپرس، ش .ر
XS
SM
MD
LG