لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

پژوهشگر آمریکایی که از زندان ایران آزاد شده خواستار آزادی سایر زندانیان شد


ژیائو ونگ با پژوهشگر ایرانی معاوضه شد.
ژیائو ونگ با پژوهشگر ایرانی معاوضه شد.

یک پژوهشگر دانشگاه پرینستون که پس از سه سال زندان در ایران چندی پیش در تبادل زندانیان با آمریکا آزاد شد روز دوشنبه ۲۵ آذر گفت آزادی او «برای بشریت و دیپلماسی بین ملت‌ها ورای تفاوت‌های سیاسی یک پیروزی است.»

ژیائو ونگ و همسرش هووا کو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که حال همه اعضای خانواده آنها خوب است و از حمایتی که دريافت کرده اند، بسیار خوشنود هستند. آنها افزودند موضوعی که از خوشنودی آنها می کاهد باقی ماندن تعداد دیگری از زندانیان در ایران است.

ژیائو ونگ روز ۱۶ آذر در تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا آزاد شد. این تبادل یک گشایش دیپلماتیک نادر پس از ماهها تنش بین دو کشور بود.

این زوج در بخش دیگری از بیانیه خود گفتند:«آزادی ژیائو برای بشریت و دیپلماسی بین ملت‌ها ورای تفاوت‌های سیاسی یک پیروزی است. ما از همه رهبران جهان می خواهیم که در همکاری با یکدیگر و با تکیه بر ترحم و نقاط مشترک همه زندانیان سیاسی را بلادرنگ آزاد کنند. اگر اراده لازم وجود داشته باشد حتما راه حلی پیدا خواهد شد.»

ژیائو ونگ، دانشگاهی چینی تبار آمریکایی در سال ۲۰۱۶ در ایران بازداشت شد. به گفته دانشگاه پرینستون او برای تحقیق در مورد پایان نامه دکترای خود در رشته تاریخ اروپا- آسیا در قرن‌های نوزدهم و بیستم به ایران سفر کرده بود.

او به جرم «ورود غیرقانونی» به کشور و ارسال اسناد محرمانه به خارج در دادگاه به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

خانواده او و دانشگاه پرینستون قاطعانه این اتهامات را رد کردند. گروه کاری سازمان ملل متحد در زمینه بازداشت‌های فراقانونی اعلام کرد «هیچ مبنای قانونی برای بازداشت و زندانی کردن او وجود ندارد.»

تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا روز ۱۶ آذر در فرودگاه شهر زوریخ انجام شد. ژیو ونگ و همسرش در گفتگوی روز دوشنبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقامات آمریکایی و سوئیسی برای فراهم کردن امکان تبادل زندانیان تشکر کردند.

ژیائو ونگ با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی معاوضه شد که در آمریکا به اتهام نقض تحریم‌ها و تلاش برای انتقال مواد بیولوژیک به ایران زندانی شده بود.

هنوز تعداد دیگری از زندانیان و گروگانهای آمریکایی در ایران هستند از جمله رابرت لوینستون، مامور سابق اف بی‌آی که در سال ۲۰۰۷ در ایران ناپدید شد و مایکل وایت پرسنل سابق نیروی دریایی آمریکا که به جرم جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG