لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

«دیوار ندبه» و واکنش فلسطینیان به دیدگاه آمریکا


دیوار ندبه
دیوار ندبه

حکومت خودگردان فلسطینی اظهارات بلندپایگان دولت آمریکا را در زمینه لزوم حاکمیت اسرائیل بر منطقه‌ای که «دیوار نُدبه» یهودیان در شرق بیت‌المقدس در آن قرار دارد، رد کرد.

نهاد ریاست حکومت فلسطینی شنبه بیست و پنجم آذر در بیانیه‌ای در رام‌الله تأکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای سال ۱۹۶۷ در قدس شرقی را نمی‌پذیریم و این موضع آمریکا یک بار دیگر نشان داد که دولت کنونی آمریکا به طور کامل از روند صلح خارج شده‌است».

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، نبیل ابوردینه سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردانی گفت «ادامه سیاست آمریکا، چه شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا به این شهر یا تصمیم‌گیری‌های یکجانبه دیگر، خارج شدن از مشروعیت بین‌المللی است و فلسطینی‌ها آن را مردود و غیرقابل قبول می‌دانند».

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات کاخ سفید جمعه به این خبرگزاری گفته بودند، «قابل تصور نیست که در توافق صلح، اسرائیل حاکم بر دیوار ندبه نباشد».

این در حالی است که دونالد ترامپ در بیانیه چهارشنبه پانزدهم آذر، در زمان به رسمیت شناختن بیت‌المقدس/اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل» گفته بود که طرفین نزاع خود باید مرزهای این شهر تاریخی را در زیر حاکمیت‌شان تعیین کنند.

اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ بر بخش شرقی بیت‌المقدس، که دیوار ندبه در پای مساجد عمر و الاقصی بخشی از اماکن مقدسه این شهر است، مسلط شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نیز چهارشنبه گذشته در نشست اضطراری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول تأکید کرد که آمریکا در پی بیانیه اخیر دونالد ترامپ دیگر نمی‌تواند یک میانجی روند صلح باشد.

ناخشنودی فلسطینیان از آمریکا در آستانه سفر مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا به منطقه تشدید شده‌است؛ به گزارش دفتر ریاست تشکیلات خودگردانی، این حکومت روز دوشنبه، یک روز پیش از آغاز سفر مایک پنس، در یک نشست این امر را بررسی خواهد کرد.

سفر آقای پنس که پیش از اسرائیل، از اردن و مصر دیدار خواهد کرد، چند روز به تأخیر افتاده‌است؛ اما رسانه‌های اسرائیل گفته بودند که این تأخیر ناشی از مسائل داخلی آمریکا و لزوم حضور آقای پنس در کنگره بوده‌است.

مقامات فلسطینی پیشتر تأکید کرده‌اند که مایک پنس را در سرزمین‌های فلسطینی نخواهند پذیرفت و محمود عباس با او ملاقات نخواهد کرد؛ آمریکا این تصمیم حکومت فلسطینی را سازنده ندانسته‌است.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل از جمله وای.نت، تشدید درگیری‌ها در مناطق شرق اورشلیم از جمعه بیست و چهارم آذر را به بیانیه تازه کاخ سفید در مورد لزوم حاکمیت اسرائیل بر «دیوار ندبه» ربط داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، در درگیری‌های شامگاه جمعه تا بامداد شنبه، فلسطینیان بطری‌های آتش‌زا و سنگ به سوی نیروهای امنیتی اسرائیل، از جمله در مناطق عیسویه و الطور پرتاب کردند؛ پلیس اورشلیم دستگیری شماری از عوامل درگیری، از جمله دو خواهر فلسطینی را به ظن «حمله به یک زن پلیس اسرائیلی» تأیید کرد.

به رغم این ناآرامی‌ها، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل جمعه گفته بود که همکاری‌های امنیتی کشورش و حکومت خودگردان ادامه دارد.

به گزارش وای.نت، آقای لیبرمن تصریح کرده بود که زنده ماندن محمود عباس به این دلیل است که او هنوز به همکاری امنیتی با اسرائیل ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG