لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

اعلام نیاز دولت مرکزی یمن به کمک مالی عربستان سعودی


دولت مرکزی یمن رسما اعلام کرد که به کمک مالی دو میلیارد دلاری که عربستان سعودی پیشتر وعده‌اش را داده است، نیاز مبرم دارد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۶ دی، از شهر عدن در یمن گزارش داد که دولت «برای تثبیت واحد پولی» این کشور که در هفته جاری باز هم از ارزش آن کاسته شد، به کمک مالی نیاز دارد.

ریاض بیش از دو ماه پیش وعده داد که دو میلیارد دلار کمک مالی در اختیار دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، قرار خواهد داد. آقای منصور هادی از حمایت ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی برخوردار است.

اعلام نیاز به کمک مالی در حالی مطرح می‌شود که پس از نزدیک به سه سال جنگ داخلی میان نیروهای دولتی و شورشیان حوثی که از حمایت تهران برخوردارند، یمن اکنون با «بدترین بحران انسانی جهان» دست‌به‌گریبان است.

در همین حال، به گزارش رویترز، در حال حاضر یکی از «مرگ‌بارترین اپیدمی‌های وبا» در یمن جان انسان‌ها را می‌گیرد و سقوط اقتصادی این کشور نیز بیش از پیش به گرسنگی دامن می‌زند.

مقامات دولت یمن در پی افزایش نقدینگی در این کشور به چاپ اسکناس دست زدند. با این حال، به دنبال اولین اقدام در این زمینه، ارزش ریال از ۲۵۰ در برابر یک دلار به ۳۵۰ برای یک دلار سقوط کرد و در هفته جاری ارزش این پول به ۵۰۰ در برابر یک دلار رسید.

مقامات عربستان سعودی هنوز به درخواست کمک دولت یمن واکنشی نشان نداده‌اند.

گزارش ۷۹ صفحه‌ای تهیه شده از سوی کار‌شناسان سازمان ملل متحد که در هفته جاری منتشر شد تصویری دردناک از این فقیر‌ترین کشور دنیای عرب در رهگذر جنگی ترسیم می‌کند که بسیاری آن را نبرد نیابتی میان دو رقیب منطقه‌ای، عربستان سعودی و ایران، می‌دانند.

بر اساس این گزارش، بیش از ده هزار تن از مردم یمن در جنگ زمینی و حملات هوایی کشته شده‌اند؛ بیش از هفت میلیون یمنی در آستانه قحطی هستند؛ بیش از نوزده میلیون تن تصوری ندارند که وعده غذایی بعدی روزانه آنها تامین می‌شود یا نه؛ زیربناهای درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها ویران است؛ و شیوع وبا جان بیش از یک میلیون یمنی را به خطر انداخته است.

خبرگزاری رویترز/ف.دو/ب.ک.
XS
SM
MD
LG