شطرنج‌باز هندی به دلیل حجاب اجباری از مسابقات بین‌المللی ایران کناره‌گیری کرد

سومیا سوامیناتان، شطرنج باز هندی

سومیا سوامیناتان، شطرنج‌باز هندی گفته است، به دلیل این که می بایست در زمان حضور در ایران در مسابقات بین‌المللی شطرنج حجاب بر سر داشته باشد، از حضور در مسابقات خودداری کرده و گفته «این اجبار، ناقض حقوق بشر است.»

گزارش ها حاکی است که خانم سوامیناتان چندی پیش در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: «در شرایط فعلی، تنها راهی که برایم گذاشته شده که در آن حقوقم را حفظ کنم، خودداری از سفر به ایران است. در جهان ورزش، هیچ‌ جایی برای پوشش اجباری دینی وجود ندارد.»

سومیا سوامیناتان ۲۹ ساله است و در رده قهرمانان شطرنج هند، در مقام پنجم است. او خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در بنگلادش آماده کرده بود. ولی پس از این که اعلام شد میزبانی مسابقات به ایران داده شده، در فیس‌بوک اعلام کرد در مسابقات حاضر نمی‌شود.

جام قهرمانی شطرنج ملت های آسیایی قرار است از چهارم مردادماه به مدت یک هفته در شهر همدان برگزار شود.

شماری از فعالان در فضای مجازی، این تصیمیم خانم سوامیناتان را ستوده‌اند.

آبیجیت موجامر، روزنامه‌نگار هندی در توئیتر نوشت: «اگر کسی حرفه‌ای است و شخصی قدرتمند است،‌ نیاز ندارد بهانه بیاورد یا بگوید قربانی شده است. کارت را بکن و با آرامش بیانیه‌ات را بده. به حضار تعظیم کن سومیا.»

سال گذشته درسا درخشانی، شطرنج‌باز ایرانی به دلیل حضور بدون حجاب در مسابقات شطرنج جبل‌الطارق از تیم ملی ایران اخراج شد.

او پس از آن، به فدراسیون شطرنج خود را از ایران به آمریکا تغییر داد. در کارنامه درسا درخشانی، قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۲ و کسب مقام ششمی شطرنج جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ نیز وجود دارد.

آنا موزیچوک، قهرمان اوکراینی شطرنج سال گذشته در ایران و با حجاب شرکت کرد ولی پس از آن حاضر نشد در مسابقات شطرنج عربستان سعودی و با قانون حجاب اجباری همراهی کند. او آن زمان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «جان خود را به خطر بیندازم و تمام مدت هم چادر عربی بپوشم؟ هرچیزی یک حدی دارد و سر کردن روسری در ایران کافی بود.»

نازی پایکیدزه، شطرنج‌باز گرجی-آمریکایی و قهرمان شطرنج آمریکا، مسابقات جهانی را که در ماه فوریه سال گذشته در ایران برگزار شد، به خاطر «قوانین اخلاقی» که مانع تماس زنان و مردان در مجامع عمومی می‌شود تحریم کرد.

به استناد گزارشی از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ک.ت.