رویترز: «نیروهای تحت حمایت ایران» یک نفتکش را توقیف کرده‌اند؛ تکذیب از سوی ایران

امارات متحده در شرق خود با دریای عمان نیز ساحل دارد و گزارش حوادث کشتی‌ها مربوط به این منطقه است

روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد، پس از آن‌که یک سازمان زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا از «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در دریای عمان خبر داد، سه منبع امنیتی دریایی به رویترز گفتند که به باور آنها «نیروهای تحت حمایت ایران» یک نفتکش را در سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان توقیف کرده‌اند.

دو منبع از این منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف شده است. گروه تحلیل امنیت دریایی «درایاد گلوبال» نیز خبر می‌دهد که نفتکش مورد خطر، «آسفالت پرینسس» نام دارد و راهی بندر صُحار در شمال عمان بوده است.

در پی انتشار این خبر، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم هرگونه ورود نیروهای مسلح ایران به کشتی های در حال تردد در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را تکذیب کرد و نسبت به آنچه «خبرسازی‌های کذب توسط برخی رسانه‌های غربی» و اسرائیلی نامید، هشدار داد.

ابوالفضل شکاری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران هم گفته است که «اخبار ضدونقیض برخی رسانه‌ها» درباره «ناامنی دریایی و ربایش کشتی، نوعی عملیات روانی و بسترسازی برای ماجراجویی جدید» است.

ابوالفضل شکاری ضمن هشدار نسبت به «هرنوع تحرکات مشکوک» گفته است نیروهای مسلح ایران «دارای اشراف کامل اطلاعاتی بوده و در آمادگی کامل هستند.»

پیش از خبر رویترز، سازمان «عملیات‌های بازرگانی دریایی بریتانیا»، زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا، گفت که روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد یک کشتی در سواحل فجیره امارات متحده عربی در دریای عمان دچار حادثه شده و «احتمالاً از سوی هشت تا ۹ فرد مسلح ربوده شده است».

همزمان خبر رسید که دست‌کم چهار فروند کشتی در همان منطقه، یعنی سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان، روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد با مخابره همزمان وضعیت اضطراری اعلام کردند که به دلایلی نامشخص کنترل سکان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که کشورش درباره خبر «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در سواحل امارات متحده عربی «تحقیقات فوری انجام می‌دهد».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در آغاز انتشار این خبرها نیز اخبار منتشر شده در مورد بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتی‌ها در منطقه دریای عمان را «کاملاً مشکوک» دانسته بود و نسبت به آنچه «فضاسازی کاذب برای اهداف خاص سیاسی» توصیف کرد، هشدار داده بود.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده اضافه کرده بود که «در صورت بروز مشکل در سامانه‌های ناوبری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک رسانی و بررسی موضوع از نزدیک است.»

شرکت دریانوردی «مرین ترفیک» گزارش داده است که چهار نفتکش به نام‌های «کوئین اماتا»، «گولدن بریلیانت»، «جاگ پوجا» و «ابیس» روز سه‌شنبه در دریای عمان همزمان از طریق سامانه رهیابی خود خبر داده‌اند که دیگر کنترلی بر سکان خود ندارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با درج این خبر در مورد از دست رفتن کنترل یک کشتی حامل آسفالت با نام «کامدهنو» هم گزارش داده بود.

سازمان «عملیات‌های بازرگانی دریایی بریتانیا»، زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا، با ذکر این خبر به کشتی‌های دیگری که در منطقه تردد می‌کنند هشدار داده که «بسیار محتاط» باشند و فاصله خود را از مختصات این کشتی حفظ کنند.

این گزارش هنوز جزئیاتی در مورد کشتی «احتمالاً ربوده‌شده» ذکر نکرده اما پیشتر اعلام کرده بود حمله به کشتی یادشده کار دزدان دریایی نبوده است.

بر اساس گزارش‌ها نیروی هوایی عمان یک هواپیمای گشت‌زنی خود را برای دستیابی به اطلاعات درباره این رویدادها به محل فرستاده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناوگان پنجم ارتش آمریکا در خاورمیانه و وزارت دفاع بریتانیا هنوز به تماس‌ها برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده‌اند.

هفته گذشته یک نفتکش اسرائیلی در آب‌های عمان هدف حمله «پهپادی» قرار گرفت و اسرائیل، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا ایران را به انجام آن متهم کرده‌اند.

بیشتر در این باره: سفیر ایران در لندن: یکی از حملات به کشتی‌های ایرانی با زیردریایی بوده است

این کشتی «مرسر استریت» نام دارد و روز پنجشنبه، هفتم مرداد، در آب‌های دریای عمان، هدف «حمله پهپادی» قرار گرفت و دو نفر که شهروندان بریتانیا و رومانی بودند، کشته شدند.

کشتی «مرسر استریت» روز سه‌شنبه به سواحل بندر فجیره امارات منتقل شد.

ایران منکر حمله به کشتی اسرائیلی است، اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه اعلام کرد ایران در یک سال گذشته «دست‌کم به پنج فروند کشتی دیگر در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده است».

ایران ضمن رد مسئولیت در ماجرای حمله به این کشتی، به نوبه خود هشدار داده که هر نوع حمله به این کشور و منافع آن، با پاسخ قاطع روبه‌رو خواهد شد.

محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن، همچنین گفته است که «در طول یکسال اخیر «یازده» کشتی ایرانی مورد حمله قرار گرفته است که در یک مورد با زیردریایی به یک کشتی ایرانی حمله شده است.

پیش از این، از سال ۹۸ و هم‌زمان با آغاز تحریم‌های کامل نفتی آمریکا علیه ایران، یک رشته انفجار یا گروگان‌گیری کشتی‌ها در آب‌های امارات اتفاق افتاد. نیروی دریایی آمریکا ایران را به دست داشتن در حملات به نفتکش‌ها متهم کرد.

ایران همچنین در تابستان همان سال نفتکش «استینا ایمپرو» بریتانیا را در پی توقیف یک نفتکش سپاه پاسداران در جبل‌الطارق، در تنگه هرمز توقیف کرد. ایران بعد از آزادی نفتکش خود، نفتکش بریتانیایی را آزاد کرد.

در همین منطقه، سپاه پاسداران روز ۱۵ دی‌ماه سال گذشته از توقیف کشتی کره جنوبی به همراه ۲۰ خدمه به دلیل «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» در تنگه هرمز خبر داد.

رسانه‌های کره جنوبی گزارش داده‌اند که این کشتی پس از قول مساعد کره جنوبی برای رفع توقیف دارایی‌های جمهوری اسلامی در بانکهای سئول، فروردین امسال آزاد شد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه / پ.پ و د.خ / پ.پ