لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

اعتراض هزاران نفر به تلاش نتانیاهو «برای بقای سیاسی خود» به جای آزادی گروگان‌ها


پیام معترضان به نتانیاهو: گروگان‌ها را به خانه بازگردان
پیام معترضان به نتانیاهو: گروگان‌ها را به خانه بازگردان

اعتراض شهروندان اسرائیل به دولت بنیامین نتانیاهو و در حمایت از توافق با گروه افراطی حماس با هدف آزادی گروگان‌های اسرائیلی شنبه شب، ۱۵ اردیبهشت، در تل‌آویو، اورشلیم و چند شهر دیگر اسرائیل ادامه یافت.

مذاکرات قاهره بین اسرائیل و حماس که توسط آمریکا و اروپا هم گروه تروریستی تلقی می‌شود با شرکت مقامات ارشد مصر، قطر و رئیس سی‌آی‌ای در حالی روز یک‌شنبه ادامه می‌یابد که گفت‌وگوهای روز شنبه برای دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در جنگ غزه بدون نتیجه ماند.

معترضان شنبه شب بنیامین نتانیاهو را متهم کردند که عامدانه در روند مذاکرات قاهره اخلال می‌کند تا از دستیابی به توافق جلوگیری کند.

ستادی که از آغاز بحران ربوده شدن شماری از شهروندان اسرائیلی برای تلاش در راه هماهنگ کردن کوشش‌های آزادی آن‌ها برپا شده، در پایان تجمعات اعتراضی شنبه شب در بیانیه‌ای خطاب به نخست‌وزیر اسرائیل نوشت: اگر فرصت معامله برای آزادی ربوده‌شدگان را از دست بدهد، «تاریخ تو را نخواهد بخشید».

سخنگویانی از میان خانواده‌های گروگان‌ها در تجمعات تل‌آویو فریادزنان به نخست‌وزیر اسرائیل گفتند «وظیفه ملی» دولت ایجاب می‌کند از فشارهای سیاسی همپیمانان راستگرای دولت رها شده و شهروندانی را که در روز حمله گروه افراطی حماس مورد خیانت قرار گرفته و در نبود امنیت به غزه ربوده شدند، به آغوش خانواده‌ها بازگرداند.

بنیامین نتانیاهو روز شنبه، برخلاف عرف معمول در دولت اسرائیل که در «شبات» بیانیه صادر نمی‌کند تا حرمت «شنبه مقدس» را نگاه دارد، دو بیانیه منتشر کرد و نوشت: چه با توافق، چه بدون آن، عملیات زمینی ارتش در رفح برای نابود کردن یگان‌های حماس انجام خواهد شد.

از نظر معترضان، بیانیه‌های غیرمعمول آقای نتانیاهو چیزی نیست جز وارد کردن ضرباتی عامدانه با هدف به شکست کشاندن مذاکرات جاری در قاهره.

روزنامه‌های یدیعوت آخرونوت و هاآرتص نیز روز یک‌شنبه در مقاله‌هایی در انتقاد از بنیامین نتانیاهو نوشتند اولویت او حفظ بقای سیاسی خود است، نه آزاد کردن شهروندان ربوده شده.

هاآرتص افزود بنیامین نتانیاهو برنامه‌ای برای اداره غزه، پس از آتش‌بس ندارد.

بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ و رقیب سیاسی نخست‌وزیر، شنبه شب آقای نتانیاهو را متهم کرد که به خاطر ملاحظات سیاسی خود، از رفتارهای هیستریک خودداری کند.

وزیران راستگرای دولت نتانیاهو شنبه شب گفتند نخست‎‌وزیر به آن‎‌ها قول داده معامله‌ای با حماس را که در راستای منافع امنیت ملی اسرائیل نباشد و کشور را وادار به پرداخت بهای سنگین کند، نخواهد پذیرفت.

ایتامار بن‎‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر یکی از احزاب متحد دولت، در پیامی در شبکه ایکس به آقای نتانیاهو نوشت نخست‌وزیر «به خوبی می‌داند عدم تحقق وعده‌هایی که در دیدار با من داده، چیست». هشدار تلویحی این وزیر به خروج از ائتلاف دولت برای فروپاشی آن بود.

از سوی دیگر، خانواده‌هایی از گروگان‌های اسرائیل که خواهان «پیروزی ارتش در جنگ غزه» و طرفدار احزاب راستگرا هستند، در گروهی با نام «تیکوا»، شنبه شب در بیانیه‌ای در اورشلیم به بنیامین نتانیاهو نوشتند اگر نمی‌تواند فشار معترضان را تحمل کند، استعفا بدهد.

به نوشته هاآرتص، انجمن «تیکوا» در بیانیه خود نوشت: کشور اسرائیل برای محافظت از یهودیان در برابر حوادثی برپا شد که در دوران نخست‌وزیری شما هم تکرار شد و اگر نمی‌توانید از تکرار این رویدادها جلوگیری کنید، به مردم امکان دهید رهبری دیگر را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کنند.

اقدامات اعتراضی از دو سوی صحنه سیاست اسرائیل در حالی تشدید شده که این کشور آیین‌های یادبود قربانیان هولوکاست را از یک‌شنبه شب برگزار می‌کند. معترضان عواقب حمله حماس به اسرائیل را با رویدادهای دوران هولوکاست در زمان نازی‌های اروپا قابل قیاس می‌دانند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و منطقه، مرحله نخست توافق در یک آتش‎‌بس ۴۰ روزه، بر آزادی ۳۳ تن از میان ۱۳۲ گروگان اسرائیلی تاکید دارد. اسرائیل حاضر شده برای هر دختر سرباز خود که گروگان است، ۴۰ زندانی امنیتی و برای هر شهروند غیرنظامی‌اش در گام نخست توافق ۲۰ زندانی امنیتی فلسطینی را از زندان آزاد کند.

حماس بر پایدار بودن آتش‌بس و تبدیل آن به توافق دائمی تأکید دارد تا در مراحل بعدی، بقیه گروگان‌های زنده و جسد کشته شده‌ها را به اسرائیل تحویل دهد.

XS
SM
MD
LG